Spis dig slank – og glad

Spis dig slank og bliv glad

Mange af os bruger mad til at komme i bedre humør – helt uden at vi tænker over det. Det er bare sådan, at flødekager og slik ikke får os i bedre humør på sigt, men blot hjælper os lige nu og her. Trøstespisning er altså ikke vejen frem, men der findes alligevel noget mad, der kan få os i bedre humør.

Søde sager som slik og kager kan i nogle tilfælde have den modsatte virkning, og giver altså kun et hurtigt kick og en kortvarig følelse velbehag i kroppen. Derefter stiger blodsukkeret, og det er ikke godt for vores energi.

Når vi spiser sundt og dyrker motion, er vores krop i balance. Det smitter af på vores humør og på vores generelle velvære. På den måde kan man altså sige, at sund og varieret mad er med til at booste vores humør. Sund mad indeholder som regel de rette næringsstoffer, der skal til for, at vi har det godt.

Stabilt blodsukker og optimal hjernefunktion

Få mere overskud

En optimal kemi i hjernen og et stabilt blodsukker er de mest centrale ting, når det handler om at spise sig glad. Hjernen har brug for de rette næringsstoffer for løbende at kunne udvikle sig. Det er lige præcis derfor, at både vores hjernefunktion og vores humør er ekstremt afhængige af den mad vi indtager.

Glæde, ro og energi er som regel med til at vi føler os tilpas og balanceret. Netop disse følelser skyldes elektriske impulser, som sendes rundt i kroppen fra hjernen. For at hjernen kan bringe disse følelser op i os, har den brug for signalstoffer i form af serotonin og dopamin. Hvis hjernen for få af disse signalstoffer, vil det smitte af på vores humør, og vi vil have tendens til at blive negative. Hvis vores hjerne derimod får et højt indhold af signalstofferne, er det med til at berolige os, afstresse os og generelt frembringe et bedre humør.

For at kunne spise sig glad, skal man altså vælge nogle af de fødevarer, der indeholder netop disse stoffer. Det er ikke altid de hele sunde fødevarer, som er med til at booste vores humør. Hvis du gerne vil i bedre humør kan du med fordel indtage:

  • Jordbær
  • Mælk
  • Nødder
  • Appelsiner

Det er også vigtigt at drikke rigeligt med vand. Hvis man er dehydreret, vil det nemlig ofte have en negativ effekt på humøret.

Sund mad og motion får dig i balance

Kom i balance med dig selv

Det nytter dog ikke noget, at man udelukkende indtager de fødevarer, der kan booste humøret. Det er nemlig også vigtigt at spise sundt og varieret samtidig med, at man skal dyrke motion. Hvis man er overvægtig vil man ofte opleve, at humøret ikke er i top. Overvægt smitter at på vores helbred, energi og sætter vores livskvalitet i den forkerte retning.

Hvis man er i balance med sig selv, og ikke hver dag indtager flere kalorier end man forbrænder, vil man også ofte opleve, at humøret stiger. Hvis man er overvægtig, og oplever, at det smitter at på humøret, kan det altså være en god idé at gøre noget ved det.

Det kan man gøre ved at spise sundt og motionere. For mange overvægtige er det dog lettere sagt end gjort, og mange har derfor brug for endnu en hjælpende hånd. Nogle bruger slankemidler som for eksempel Orlistat Sandoz, mens andre hyrer en personlig træner eller en diætist, der både kan guide og motivere.

Uanset hvilket hjælpemiddel man vælger, er det vigtigt at huske på, at det blot er et supplement til vægttabet. Motivationen skal komme indefra, og man skal have et inderligt ønske om, at kroppen skal i balance, så man både er slank og glad.