3 trin til mere energi

Her i vintermånederne kan det være svært at finde energi og overskud til alt det, man skal. Selvom vi går mod lysere tider, så bliver det stadig mørkt tidligt. Dagene er hårde at komme igennem, hvis man mangler energi, og det er ikke sikkert at det lave energiniveau skyldes for lidt søvn. Men hvad kan man så gøre, hvis man ikke kan sove sig til mere energi? Du får her tre veje til mere energi.

1. Mere motion

Det er nok ikke det første, der falder dig ind, når du er træt og gerne vil ind og lægge dig på sofaen. Men faktisk giver motion ekstra energi til dig. Motion kan være mange ting: gåture, løb, cykling, styrketræning, dans, svømning og så videre.

Hvis du ikke føler, at du har tid til at dyrke motion eksempelvis efter arbejde, så kan du flette motion ind som en del af din hverdag. Brug cyklen til at transportere dig, tag trapperne i stedet for elevatoren og stå af bussen et stoppested for tidlig og gå resten af vejen. Har du et stillesiddende arbejde er det også en god idé at holde nogle korte pauser, hvor du for eksempel går lidt eller får pulsen op med et par squats.

2. Mindre sukker

Sukker giver et hurtigt energikick, men lige så hurtigt du har fået energi, lige så hurtigt forsvinder energien igen. Store udsving i dit blodsukker virker trættende for dig og du vil blive ukoncentreret. Når du oplever dette, vil du føle en trang til mere sukker for at få energi igen. Det kan altså hurtigt blive en ond spiral for dig.

Det er ikke kun sukker og slik, der har denne effekt. Hvidt brød og hvid pasta er eksempler på hurtige kulhydrater, der ligesom med sukkeret får dit blodsukker til at stige hurtigt.

Det er derfor vigtigt, at du opretholder et stabilt blodsukker. Derfor bør du undgå hvidt brød til morgenmad, sukker i kaffen, slik i løbet af dagen og så videre. Det er svært at ændre sine vaner fra dag til dag, og du vil også opleve, at du har lyst til sukker de første par dage. Efter nogle dage har din krop vænnet sig til ikke at få samme mængder sukker og hurtige kulhydrater, og det bliver derfor også lettere for dig at gå udenom slikket i supermarkedet.

3. Energikur

Der findes også andre midler til at få mere energi, eksempelvis gennem energikure. Her er Gerimax det mest kendte eksempel på en energikur. Gerimax er blandt andet lavet af ginseng, som har en gavnlig effekt på dit energiniveau samt ydeevne og udholdenhed.

Gerimax fås i forskellige versioner og er blandt andet lavet som et kosttilskud, som også giver dig vitaminer og mineraler. Fælles for alle produkterne er at de indeholder ginseng, som dyrkes i Asien. Udover at ginseng har en opfriskende effekt, så styrker det også immunforsvaret. Særligt i Kina har ginseng været anvendt mod sygdomme gennem flere tusind år.

Ginseng (og Gerimax) er dog ikke kun godt. Du kan risikere at opleve nogle bivirkninger, blandt andet uro og hjertebanken samt kvalme og hovedpine. Ginseng er et stimulerende produkt, og derfor bør det heller ikke indtages, hvis du får medicin, hvis du har for højt blodtryk eller hvis du er gravid.