Kettlebell er det nye hit inden for motion

I de mange motionscentre landet over hitter kettlebell. Men ved du, hvad det er og hvordan den kan anvendes for, at du kan træne dine muskler korrekt? Måske er dette netop den motionsform, som er sjovest for dig.

En kettlebell er en kugle med håndtag, som kan veje op til mere end 30 kilo. Der findes mange forskellige størrelser og der er med garanti en kugle til dit behov. Denne kettlebell har nu indtaget de forskellige motion- og fitness centre landet over.

Motion med kettlebell

Ved at dyrke motion og ”lege” med en kettlebell sikrer du en aktiv træning. Det er dog meget vigtigt, at du får de helt rigtige instrukser, før du giver dig i kast med leg og øvelser med denne. Hvis du anvender den forkert, kan du risikerer at få muskel og ledskader, som kan vare resten af dit liv. Det er præcis det samme, som når du træner på maskiner i fitnesscenteret.

Hvis man træner aktivt og regelmæssigt med kettlebell kan man både få en bedre styrke i kroppen og en bedre kondition. Denne smarte og moderne kugle anvendes til samme egenskaber, som man anvender håndvægte. Metoder er blot anderledes og sjovere på en anden måde. Det er måske også derfor, at så mange mennesker benytter sig at denne.

Men en sådan kugle træner man dynamisk og med en højere hastighed end man gør med de almindelige håndvægte. Man kan med en speciel øvelse, som hedder ”kettlebell-swing” ligeledes styrke konditionen. Det er altså en metode, hvor man træner hele kroppen med hurtig træning og med samme vægt. Denne træningsmetode man kan sagtens udføre uden pauser, da man her kun har et redskab og dermed ikke skal skifte fra maskine til maskine.

Pas på hvis du er nybegynder

Det anbefales som tidlige nævnt, at du får nogle vejledninger i, hvordan du træner med denne kugle. Det er vigtigt blandt andet, at have den rigtige position når du løfter og skinger. Hvis ikke du har den rigtige holdning i kroppen, kan du risikere at få meget alvorlige skader. Især ser man mange skulder skader, på grund af folk, som har trænet helt forkert med disse. Er du nybegynder og synes den lyder interessant at træne med, så bør du ikke blot gå ud og investere i en. Du kan i stedet melde dig ind i et fitnesscenter og få den rigtige vejledning, inden du begynder træningen selv.

Det er ligeledes vigtigt, hvis man er nybegynder og ingen opbyggede muskler har, at forsøge at træne med maskiner først. Dette specielle redskab kræver nemlig mange forskellige muskelgrupper, som skal være godt trænet i forvejen, inden man bør gå i gang med dette.

Kettlebells er et godt supplement til løbere. Det skyldes, at det kan være svært, at finde motivation til at løbe i dårligt vejr. I stedet kan man her give sig i kast med disse kugler i forskellige vægtklasser. Men nogle helt særlige øvelser kan man på tyve minutter på nogenlunde det samme udbytte af træningen, som hvis man løber tyve minutters intervaltræning.