Sådan regner du dit BMI ud, og det kan du bruge det til

Regn dit BMI ud

En af de helt basale måder at analysere, om man vejer for meget, er ved at udregne sit BMI. BMI står for Body Mass Index og blev faktisk i sin tid foreslået af belgieren Adolphe Quetelet. Quetelet var i øvrigt både astronom, matematiker og sociolog.

Det var dog først i 70’erne, at det moderne udtryk Body Mass Index blev kreeret, og det var i en lidt anden form end Quetelets forslag – mere om det senere.

BMI har været brugt i forbindelse med kropsidealer og sundhed længe, og begrebet har været under beskydning fra flere forskellige kilder.

Nogle mener, at BMI er for simpel en måde at regne på, som ikke tager højde for flere forskellige faktorer. En del af kritikken kan findes i den måde, man udregner BMI, som faktisk kun skal bruge to tal – en persons højde og så en persons vægt.

BMI er let nok at regne ud

Formlen, man skal fylde information i for at få sit BMI, er denne:

Vægt i kilogram divideret med højde i meter i anden. Altså hvis man er 180 centimeter høj og vejer 75 kg ser regnestykket således ud: 75/(1,80*1,80). Hvis man ikke selv vil frem med lommeregneren, findes der en BMI-beregner på sundhed.dk.

Det giver et resultat, som skal ses i forhold til nogle intervaller, som angiver, hvad der anses som undervægtig, normalvægtig og overvægtig.

18,5 er skillelinjen mellem normalvægtig og undervægtig, og 25 er skillelinjen mellem normalvægtig og overvægtig. Det normalvægtige interval er altså mellem 18,5 og 25.

For børn er det dog anderledes. Udregningen er den samme, men i stedet for at kigge på intervallerne, der gælder for voksne, kigger sundhedspersonalet på en graf over spredningen af BMI for børn.

Man forholder sig altså relativt til resultatet og ser på, om det ligger væsentligt over eller under, hvad der er normalt for børn i den pågældende alder.

Vær varsom om enkeltpersoner

En del af kritikken om brugen af BMI går på, at regnemetoden kun tager forbehold for højde og vægt. Der er altså ikke fokus på kropsbygning, gener og andelen af fedt og muskler i kroppen.

Et kendt eksempel, som ofte bliver brugt i forbindelse med kritikken af BMI, er sportsudøveres BMI. En håndboldspiller på højt plan kan let være 195 cm høj og veje 110 kg, uden at være den mindste smule overvægtig, men set i forhold til BMI vil denne håndboldspiller være tæt på svær overvægt med et BMI på 28,9. Svær overvægt er fra et BMI på 30 til 40, hvor mere end 40 betegnes som ekstrem overvægt.

Endnu mere ekstremt er det for bodybuildere, der kan have endnu højere BMI uden at være overvægtige.

Derfor er det vigtigt at huske, at BMI ikke kan stå alene. BMI kan bruges som et lod i vægtskålen, når man kigger på sig selv og overvejer, om man begynder at veje mere, end hvad der er sundt.

Derfra kan man supplere med at få målt sin fedtprocent, sin kondition og andre ting, som til sammen giver et helt billede af ens fysiske tilstand.

Godt redskab på samfundsniveau

BMI Body Mass Index

Kigger man på et samfund fra helikopteren, giver det god mening at kigge på BMI, fordi det er en stor folkemængde. Det betyder, at man får et tværsnit af både høje og lave, dem med høj og lav fedtprocent og andre faktorer.

Når man har et gennemsnit, kan man bedre gå ud fra, at gennemsnittet af befolkningen til sammen udgør ’normalen’, og at ekstremerne som elitesportsfolk ikke vil fylde meget.

Det er blandt andet tal, man kan gå ud fra på et samfundsmæssigt niveau, hvis eksempelvis Sundhedsstyrelsen skal vurdere, om det er relevant med kampagner og udviklingen af nye tilbud inden for vægttab.

Anledning til vægttab

For nogle vil udregningen af BMI være anledning til eller ske i forbindelse med et vægttab, og her er der heldigvis mange muligheder for hjælp.

Der findes både produkter, der hjælper i forbindelse med at sænke sit BMI, som kan købes i håndkøb på apoteket, og der er selvfølgelig også en masse muligheder for at motionere og få brændt en masse energi af.

Nøglen til vægttab er som bekendt at forbruge mere energi, end man indtager, og der er mange måder at opnå denne balance i energiindtaget.