Svømning er den bedste motion for gravide

Der findes mange myter omkring, hvor hvidt du bør dyrke motion under din graviditet. Sundhedsstyrelsen anbefaler nu klart, at gravide kvinder bør dyrke sund motion i rette mængder.

Der er mange kvinder, der går med tvivlen om, om det mon er forsvarligt at blive ved med den ugentlige træning, når graviditeten indfinder sig. Det er dog heller ikke helt ligegyldigt, hvilken form for motion du vælger at dyrke, under din graviditet. Der går mange myter om, at kvinder slet ikke bør dyrke motion under graviditeten, men det er nu ikke helt korrekt. Dog er det korrekt, at den forkerte form for motion, rent faktisk kan øge risikoen for en ufrivillig abort.

Lad den gravide svømme sig til god motion

Flere undersøgelser viser tydelige tegn på, at det ikke er helt lige gyldigt, hvilken motionsform du dyrker under din graviditet. Det bør dog understreges, at det ikke har betydning for, at du bør stoppe din ugentlige motion helt, bare fordi du er gravid.

Undersøgelserne viser tydelige tegn på, at træning af den forkerte motions form før 18. uge under graviditeten kan føre til en ufrivillig abort. Det handler kort sagt og deciderede hårde sportsgrene eller træning i for store mængder.

Svømning er typisk en sportsgren, som man vælger, hvis man har skader, eller føler sig svag i træningen generelt. Derfor anbefales det også ofte, til kvinder, som gerne vil holde sig i fysisk god form, under deres graviditet.

Det er selvfølgelig altid en mulighed at gå til en ekspert i gravidmotion, og få råd og vejledning på den måde. Rundt omkring i landet er det muligt, at finde råd og vejledning med henblik netop på dette. Man bør ikke droppe motionen helt, bare fordi man er blevet gravid. I stedet bør man tage mere hensyn til kroppen og være særlig opmærksom på dens behov og ønsker.

Motion er guld værd under graviditet, både for dig og dit barn

Selvom du måske er lidt bange for, hvad der er rigtigt og forkert, så bør du ikke blive liggende på sofaen og flade den, trods de mange skrækscenarier der har været på tale gennem flere år.

Det er guld værd både for dig og for din baby, at du rører dig og bevæger din krop. Ved at motionere under graviditeten øger du både din fysiske styrke og ligeledes dit psykiske velvære. Derudover forebygger motion risikoen for en for tidlig fødsel, svangerskabsforgiftning og graviditetssukkersyge.

Kvinder der er fysiske aktive under deres graviditet, har desuden færre fødselskomplikationer, og de føder generelt både hurtigere og nemmere end kvinder, som har ligget stille under hele graviditeten.

Det bør derfor ikke være noget grund til, at være bange for at dyrke lidt grundlæggende motion under din graviditet. Du bør stadig gøre det med måde og hvis du stadig har bange anelse, så søg rådgivning hos en ekspert på dette område. Her vil du med sikkerhed føle dig tryk og føle glæden ved at kunne bevæge dig, præcis, som du selv ønsker det.