Undskyldning: Jeg har ikke tid til motion..

Det kan være svært, at få tid til det hele. Især når hverdagen i forvejen er presset på tid, og der skal gøres mange ting på alt for få timer. Sådan ser det i hvert fald ud i mange danske hjem. Det betyder også, at der er nogle ting, som bliver nedprioriteret, og motion er ofte en af dem.

Vi ved godt at motion er godt og sundt, for vores kroppen. Men der skal også være tid og lyst til det. Mange får dårlig samvittighed, når ordet ”motion” bliver nævnt. Mest fordi de ikke får det gjort i hverdagen, og i weekenden vil man gerne holde fri. Men også fordi, tiden ikke er der og lysten ikke ligefrem står øverst på listen af gøremål efter arbejde og skole.

En sportsgren kan være meget tidskrævende, og derfor får man sig simpelthen ikke taget sammen. Det er ærgerligt, for det går jo ud over sundheden og vores krops muskler. Motion er godt for både kroppen, humøret og energiniveauet. Når man dyrker motion stiger humør- og energibarometeret, så det er bare med at komme i gang.

Den dårlige samvittighed over, at du ikke får dyrket nok motion, behøver du ikke nødvendigvis at have. For der er mange hverdags ting, som kan give dig lidt motion.

Motion uden tanke

Motion uden at tænke over det, er da luksus motion. Så er du en af dem, der får dårlig samvittighed over, at du ikke lige har fået løbet, eller trænet på det sidste, så bare rolig. Der findes mange almindelig ting, som får pulsen op, og som er næsten ligeså godt som en omgang træning.

Den mest brugte undskyldning for motion er, ”Jeg har simpelthen ikke tid”. Det kan selvfølgelig være den reneste sandhed, og i så fald findes der heldigvis andre måde at få lidt motion på, helt uden du ved det.

Rengøring: Huset skal gøres rent, om man gider eller ej, og det er måske ikke så træls som du går og tror. For man forbrænder faktisk kalorier, når man gør rent. Og at svinge støvsugeren er ikke en undtagelse. Der er så to plusser ved rengøring, motion og huset bliver dejlig rent. Gør rengøringen til Motion-uden-tid--intext_1en god vane, og støvsug gerne en gang om ugen eller mere. Også gør det bestemt ikke noget, at svinge lidt ekstra med støvsugeren næste gang der skal gøres rent, nu hvor du ved, at det forbrænder lidt kalorier.

Havearbejde: Om det er din egen have, udlejerens eller mor og fars have, så skal den passes og plejes. Det er ikke den sjoveste aktivitet, men faktisk kommer det helt an på, hvad man selv gør det til. Heldigvis er der en fordel ved at gå i haven og lave noget. For lige som ved rengøring, får du rørt kroppen og det forbrænder kalorier.

Faktisk gælder det med alt rengøring og oprydning. Tøm opvaskemaskinen, gå ud med skraldet, vaske vinduer og gulve, male stakit, gå med huden osv. Man bevæger sig ved at lave disse praktiske ting, og bag efter er du, far og mor eller andre glade, fordi det er blevet gjort, og du kan skrive et plus i motions og bevægelses bogen.

Dans: De fleste kvinder elsker at danse, om man kan eller ej. Sæt noget lækkert musik på, måske under madlavning, oprydning eller rengøring og dans dig både glad og sund. Det er en super god måde, at få motion på, og humøret stiger samtidigt. Motion-uden-tid__intext_2

Leg med dyr eller børn: Har du/i en hund derhjemme, så ved du at den skal luftes engang imellem, hvilket ikke altid er særlig fedt. Det er dog endnu en måde at få lidt motion på, og det er nødvendigt for hunden, og et ekstra plus for dig. Hunden skal dog også aktiveres ved leg. Det kan også foregå med fart på, og her får du endnu engang gang i bevægelserne og kroppens muskler.

Tage trappen: På skolen eller arbejdet er der sikkert trapper og en elevator. Det nemmeste er at tage elevatoren, men prøv trappen. Trappen giver motion, og motion giver sundhed, glæde og energi.

Gør ikke livet mere kompliceret end det er, og husk på, at motion ikke altid behøver at være en løbetur eller andet vildt. Dyrk den motion du har tid til, føler for og nyder. Gør det for dig selv og dit helbred.