3 gode råd mod hovedpine

Denne artikel indeholder reklamelinks

Langt de fleste danskere kender følelsen af at have hovedpine. Nogle er meget plaget, mens andre oplever det meget sjældent. Der er også stor forskel på graden af hovedpine. Nogle mennesker er ramt af migræne, som er en af de værste former for hovedpine. Andre oplever blot lidt spændingshovedpine i ny og næ.

Uanset grad og hyppighed er hovedpine ikke rart. Det gør os trætte, og vi får sværere ved at koncentrere os og overskue småting i hverdagen. Der findes naturligvis en helt masse former for smertestillende piller, som kan komme hovedpinen til livs, men det er ikke sundt at indtage hovedpinepiller som for eksempel Panodiler og Pamol – i hvert fald ikke hvis man har hovedpine jævnligt.

Heldigvis findes der nogle andre metoder, som man kan tage i brug, hvis man gerne vil komme hovedpinen til livs. Man kan forebygge sin hovedpine ved for eksempel at huske at drikke rigeligt med vand og holde sig fra for meget sukkerholdigt mad. Hvis hovedpinen først er kommet, er det dog af gode grunde for sent at forebygge det, og så kan man bruge nogle af de nedenstående gode råd.

1.      Hav en god holdning

Her er der naturligvis ikke tale om en politisk overbevisning, men derimod kroppens holdning. Det er nemlig vigtigt, at man har en god holdning, da spændte skuldrer og muskler ofte kan resultere i den såkaldte spændingshovedpine.

Man skal rette sig op – både når man står, og når man sidder ned. Hvis kroppen er for afslappet, har man ofte tendens til at trække sit hoved frem foran kroppen, og det kan altså give hovedpine. Det kan også være, at man har en forkert arbejdsstilling eller at man bevæger sig meget lidt i løbet af en arbejdsdag. Det er altid godt at rejse sig og for eksempel gå en tur eller som minimum ændre sin arbejdsstilling i løbet af en arbejdsdag.

Hovedet skal per automatik altid være en forlængelse af vores rygsøjle. Når man er rettet op, sidder godt og ikke spænder for meget i sine muskler, vil nakken og skuldrenes strukturer blive aflastet, og det kan hurtigt lindre hovedpinen.

2.      Aromaterapi fremfor Panodiler

Aromaterapi bruges blandt andet til at kunne lindre stresssymptomer. Det gør det blandt andet fordi, at det kan lette spændinger i kroppen, og derved også lindre hverdagens spændingshovedpine.

Man kan udføre aromaterapi på sig selv ved at massere æterisk olie ind i tindingerne. Det kan nemlig være med til at lindre hovedpinen, hvis den er mild, eller hvis man har en dag med tendens til hovedpine.

Massagen skal foregå roligt og i cirkulære bevægelser. Det er vigtigt at slappe af og lukke øjnene, da det er med til at få behandlingen til at virke. Mange vil kunne mærke en lindring i smerterne allerede efter et par minutter.

Mange tager en Panodil, hvis de føler, at de har en hård dag, hvor der sagtens kunne opstå hovedpine. Aromaterapi kan altså være et godt alternativ til Panodiler og andre smertestillende piller, hvis man når at gribe ind på et forholdsvis tidligt stadie.

3.      Undgå dehydrering

Vi kommer ikke udenom væskebalancen. Hvis man har hovedpine, skal man drikke masser af vand – uanset graden af hovedpinen. En af de mest almindelige årsager til hovedpine er, at man er dehydreret. Det er vigtigt at drikke vand lige når man står op og holde det ved lige i løbet af dagen.

Et stort glas vand er den nemmeste og bedste kur mod almindelig hovedpine. Når man får rigeligt med vand i hverdagen opretholder man sin væskebalance, og på den måde undgår man at dehydrere.

Der er altså alternative til den smertestillende medicin, som er sundere og i nogle tilfælde også mere effektivt. Med en sund krop i balance kommer man langt, og derfor er varieret kost og motion en af de bedste forebyggelsesmetoder mod hovedpine i dagligdagen.