Danmark og dansk design ligger i toppen

Danmark har igennem tiden haft mange fantastiske designere, som er blevet verdens kendte for deres håndværk. Det er bl.a. designere og arkitekter som Arne Jacobsen, Børge Mogensen, Poul Henningsen, Hans J. Wegner og Le Klint.

De har alle lavet lækre designs og dyre designs. Prisen er høj, men det samme er kvaliteten. Behandler man sine designs ordenligt, giver det patina, og har de ”rigtige” gamle modeller, så er designet ligeså meget en investering som en brugsgenstand, og på den måde bliver møblet, lampen eller vasen flere penge værd.

Skal Danmark fortsat ligge øverst på listen over bedste designere og designs, så skal vi blive bedre til, at fremvise de designere, som ikke står på den såkaldte ”stamtavle”.

Stamtavle designerne er selvfølgelig de mest kendte, men også de ældste. Vi skal vise verden endnu mere, for Danmark har også yngre designere, som laver et mindst ligeså godt håndværk som de ældre.

Kendetegnet ved Dansk design

Dansk design har et virkelig godt ry i hele verden, hvilket vi er meget stolte af i Danmark. Der er flere ting, der kendetegner dansk design.  Her kommer vi ind på omdrejningspunkterne, som virkelig skære det ud i pap, hvad der er kendetegnet ved vores luksuriøse designs.

Kunden og brugerne af designet er altid i fokus. De danske designere ønsker at lave noget unikt af høj kvalitet, som kan bruges hver dag. Her kommer også empatien ind i billedet. Den ses ofte, når designerne laver noget til børn. Børnemøbler skal i den grad kunne holde til noget, for de skal bruges af små væsner, der ikke altid er klar over, hvordan man behandler tingene. Her kommer brugeren virkelig i fokus.

Især på børnemøblerne kan man se at designerne går op i vores kultur og børnenes virke. Møblerne er ikke små kopier af ”voksen” møbler, men tilpasset til børnenes størrelser og livlighed.

Danske designere gør det muligt, at levere et fedt design, som kan og skal bruges. Designet skal ikke bare være lækkert at se på, det skal også ligge godt i hånden, hvis det fx er en køkkenskål eller lignende.

Men det hele handler ikke, om brugervenlighed og forbrugeren. Det handler også om kvalitet. Der er flere af de store danske designere, som har bevidst, at vi er gode til det vi laver. De har lavet håndværk og gjort det muligt at masseproducere det, hvor kvalitet stadig er bevaret og virkelig høj.

Dansk design ligger i toppenDansk design går globalt

Vi kalder det ”det nye temperament”. I 80’erne og 90’erne ville de danske designere tænke ud over den normale og nationale tradition. De ville bidrage med deres lækre design til det internationale marked. Da dette ønske opstod, var verden endnu ikke blevet så global, som den er i dag, men alligevel har den globale fremgang været med til, at synliggøre de danske designs.

I 90’erne begyndte vi også at gå mere op i miljø og bæredygtighed. Det har de danske designere især bidraget til, og i over 70 år, har de været meget bevidste om det. Det var dog i 90’erne designerne for alvor fik en grønnere tankegang, og det gør også designerene til noget helt særligt.

Faktisk har danske designere altid søgt inspiration i udlandet. Dog har de aldrig kopieret noget, men derimod lavet et moderniseret design, som kom til at passe perfekt ind i de danske rammer.

Gennem årerne med dansk design, har ikke kun designsene udviklet sig, også den danske velværd er blevet ændret. Denne samtidige udvikling, har gjort dansk design til det den er i dag – for designene viser empati og sætter især fokus på brugeren.