De gamle bliver de nye på catwalken

Nu er det ikke længere udelukkende de unge smukke kvinder, som pryder forsiderne af diverse magasiner. De nye tider byder på gammelt kød på catwalken og i de mange modemagasiner.

Modebranchen har for alvor fået øjnene op for de ældre stilfulde kvindelige modeller. I stigende grad bliver de unge kvinder skubbet væk fra magasinforsiderne og ned af catwalken til fordel for kvinder, der har lidt flere år i ansigtet.

Gennem en lang årrække har vi set stor efterspørgsel på ungdommen, det perfekte og det fuldendte samt det tidsløse. Det er kvindelige modeller helt ned til 14 års alderen som gennem de seneste år har prydet modebranchen. Nu byder vi rynkerne velkommen, det skal ikke længere være et must at være tidsløs.

Verdens modehuse får øjnene op for virkeligheden

Det franske modehus louis vuitton står i spidsen for denne nye trend. De har den 70 årige skuespillerinde Catherine De Neuves som kampangemodel i årets sommerkollektioner 2014. Efterfølgende kommer det amerikanske mærke, American apparel, som bruger den smukke 62 årige model Jacky O’shaughnessy til deres undertøjskampagne.

Danmark er endelig ved at finde denne tendens frem og er ved at slå igennem, senest under modeugen, hvor blandt andet der var 59 årige smukke kvinder at se på catwalken.

Tendensen kommer af, at vi i dag søger noget autentisk, efter at vi i en alt for lang årrække har set modeller, som er blevet yngre og yngre. Her har modebranchen bevæget sig ud til en meget ung målgruppe på grund af deres valg af modeller. Modereaktionen som hidtil har villet se ungt kød, higer nu efter noget nyt, de vil se noget andet, noget der er anderledes – og det må man sige at forbrugerne har fået.

Denne forandring i modebranchen appellerer til en ældre målgruppe, som typisk har flere penge end den yngre målgruppe. Det er godt for de dyrere mærker, da der her er tale om eksklusivt mærketøj.

Forbrugerne åbner deres arme

Modeverdenen har oplevet, at forbrugerne har budt de ældre modeller hjerteligt velkommen tilbage på banen. De har udtalt sig, at de bedre kan afspejle sig i disse ”gamle” modeller. Det er for dem nemmere at se op til et stilikon i samme aldersgruppe.

Modellerne udstråler nu mere livserfaring, de viser, at de er nogen, der kan noget, de har noget at byde på. På den måde kan forbrugerne spejle sig i mere end bare alderen, det er altså ikke kun et tal, som der er tale om, der er meget mere bag det end kun tallet og rynkerne – det er musen der er på vej tilbage på catwalken igen.

Denne tendens ser vi ikke kun i modebranchen, faktisk ser vi den også blandt interiør, bolig og indretning, hvor det gamle, og kvaliteten afspejler sig. Nu har vi haft nyt i lang tid, du er det på tide vi får kvaliteten på banen.