Den politiske samtale forgrener sig endnu mere til næste valg

Moderne kommunikationsmetoder er ikke en ny ting, og vi har ved tidligere valg set, at nogle politikere kan klare sig godt ved at kommunikere ad andre kanaler end lige debatprogrammer i tv og indlæg i aviser. Man kan sagtens gøre sig bemærket på andre end de klassiske medier, og den trend kommer vi til at mærke i fuld effekt, når vi skal til stemmeurnerne i løbet af 2019.

”Når valget bliver udskrevet, kommer vores sociale medier til at blive overrendt af politikere og deres budskaber. Nogle vil være relevante, men der vil også være en stor spildprocent hos de politikere, der ikke forstår sig på de sociale medier,” siger John Nielsen, ejer og direktør i OnlineSynlighed.dk, der arbejder med online markedsføring.

”Det vil være en afvejning for politikerne, hvem de skal satse på at nå ud til. De skal beslutte, om de vil kapre stemmer fra naboerne eller konkurrenterne, og det er en balancegang og en kunst at ramme rigtigt,” fortsætter han.

Valgplakat 2.0

Når valget bliver udskrevet, vil der ikke gå mange dage, inden der hænger valgplakater over det ganske danske land. I den overskuelige fremtid vil valgplakaterne nok bestå i deres nuværende form, selvom vi bevæger os mere og mere over i en digital virkelighed, og det gør valgplakaterne også.

Det er nemlig en oplagt ide for politikerne at være til stede med valgplakat-lignende materiale på sociale medier, hvor de kan blive eksponeret på en lignende måde for relativt få penge. Online annoncering har dog også flere muligheder.

”Med valgplakaterne i vejkanten er der typisk et billede, et navn og et politisk logo. Det er begrænset, hvor meget man kan kommunikere i det format. Online kan man derimod skabe en digital fortælling, som fænger modtagerne,” siger John Nielsen.

”Den måske mest oplagte mulighed for politikerne er videoer. Videoindhold klarer sig godt på sociale medier og får en god rækkevidde, men med en video kan politikerne give et budskab, samtidig med man som modtager bliver mindet om ansigtet og navnet. Det kan valgplakater på papir ikke,” siger John Nielsen.

Særligt relevant for navnene lidt ned på listen

Valgkamp online

Ministrene, partiformændene og de store navne inden for politik skal nok redde sig i vid udstrækning, og der er nogle folketingspolitikere, der stort set ikke behøver at føre valgkamp for dem selv. Der skal vælges 175 politikere i Danmark og så yderligere 2 for hver af Grønland og Færøerne, så der er også mindre kendte politikere, der vil på tinge.

Det er særligt disse, som kan få gavn af at forstå mulighederne på de forskellige kanaler, man kan tale gennem i en valgkamp.

”Man skal ikke sige det samme på Facebook, som man skal sige på Twitter, og det er noget helt tredje, man skal sige på Instagram. I tv er det noget helt fjerde. Det er forskellige måder at tale på, og det er forskellige målgrupper, og forstår man som politiker det, står man markant bedre rustet i sin valgkamp,” siger John Nielsen.