Din persontype afgør om du får jobbet

Denne artikel indeholder reklamelinks

Måske har du selv været igennem en test i forbindelse med en rekrutteringsproces i en virksomhed. For virksomhederne betyder det, at de får en dybere viden om dig, end hvad et par samtaler á en times varighed kan give. Med en personanalyse har virksomheden en bedre forståelse for din personlighed og kan derfor også bedre afgøre, om du vil passe ind i netop deres virksomheds- og arbejdskultur.

HR-afdelingens bedste redskab i rekrutteringsprocessen

Når en virksomhed skal ansætte nye medarbejdere, går der en proces i gang: Først skal jobopslaget skrives og udsendes på eksempelvis LinkedIn, Jobindex, virksomhedens egen hjemmeside og så videre. Dernæst skal de afvente en lang række ansøgninger og CV’er. Ud fra disse skal de rekrutteringsansvarlige være skarpe og finde frem til de kandidater, der – på papiret – kan varetage jobbet. Endeligt indkaldes de interessante kandidater til en eller flere samtaler.

Ud fra dette grundlag kan det være enormt svært at afgøre, hvilken kandidat der både kan varetage jobbet, men som også passer ind i virksomhedens kultur – og som fungerer i samarbejde med de øvrige medarbejdere. Derfor har mange virksomheder indført en test eller analyse, som skal hjælpe dem med at finde den helt rette kandidat.

Faktum er, at flere og flere virksomheder har fået øjnene op for denne type personanalyser – og de findes i flere forskellige varianter og går under flere forskellige navne. En af de udbredte i Danmark er DISC analysen, som afslører noget om en persons adfærdsstile.

Det har tidligere været normalt at få en ekstern samarbejdspartner til at stå for testen – særligt til at formidle selve analysens resultater. Flere og flere virksomheder vælger dog i dag at trække kompetencerne ind i virksomheden, og derfor ser vi også flere og flere medarbejdere, der eksempelvis gennemfører en DISC certificering, så de selv kan udføre analysen efter behov.

Hvad er en DISC analyse?

Hvordan er din persontype?

DISC analysen, som bliver nævnt som eksempel ovenfor, fortæller noget om en persons adfærdsstile inden for de 4 bogstaver:

  • D – Dominance
  • I – Influence
  • S – Stability
  • C – Control

Ud fra disse forskellige områder, får virksomhederne en større viden om, hvordan kandidatens adfærd er, samt hvordan der med fordel skal kommunikeres til denne person. Analysen bidrager til, at virksomheden får en indikation af, hvordan kandidaten vil have det med arbejdsopgaverne.

Tag en online personanalyse

Uanset om du er jobsøgende eller ej, kan du tage en persontype test. Der findes et hav af forskellige tests, og nogle kan du også finde en gratis version af online. Jobindex tilbyder for eksempel en persontypetest, men du vil også kunne finde frem til andre tests.

Tager du en test, vil du højst sandsynligt kunne nikke genkendende til de resultater, som du får. Langt de fleste kan genkende sig selv i den beskrivelse, som er resultatet af analysen.

Er du jobsøgende kan du måske endda bruge resultatet af analysen aktivt i din jobsøgning. Hvis du føler, at analysens resultat beskriver dig ret godt, så henvis evt. til dette, når du beskriver dig selv. Det kan vise virksomheden, at du er bevidst om dine styrker og svagheder – og så får virksomheden selvfølgelig også et dybere indblik i, hvem personen bag ansøgningen er.