Du bliver stalket på nettet af dine nye sko

Har du nogensinde oplevet at have været inde på en webshop og kigge på sko, hvorefter annnoncer for de præcise sko forfulgte dig på Facebook og diverse nyhedsmedier?

Det er ikke tilfældigt.

Tværtimod er det en meget effektiv form for markedsføring kaldet remarketing, hvor virksomhederne ved hjælp af de såkaldte ”cookies” kan følge dig rundt omkring på nettet og servere relevante annoncer til dig. Annoncerne er relevante fordi, det er produkter, du tidligere har kigget på og derved vist en interesse i.

Lad os lige spole lidt tilbage og tage den fra starten af:

Cookies

Lad os sige, du er inde på en webshop for at kigge på et par nye sko. Du finder et par, du faktisk godt kan lide, men du kommer lige fra det fordi børnene kommer hjem eller TV-avisen starter i fjernsynet.

Næste gang du logger på Facebook ser du ude i højre side en annonce for de præcise sko. Og når du senere på dagen læser en nyhed på et af de større nyhedsmedier, ser du her den samme annonce for den samme sko.

Tredje gang er lykkens gang og det lykkes dig rent faktisk at købe skoen. Nu stopper annoncerne også.

Hvad skete der lige her?

Det hele starter med en cookie. En cookie er en lille, uskadelig tekstfil, der bliver lagt på din computer når du fx lægger en vare i kurven, kigger på en vare eller logger ind på et forum eller Facebook. Cookien husker nogle grundlæggende informationer om dig.

På nogle webshops gemmer de en cookie på din computer, når du kigger på en vare.

Remarketing

Næste gang du logger på Facebook læser Facebook cookies på din computer og ser, du har kigget på et par sko fra en given webshop. Webshoppen har sat annoncering op på Facebook og betaler nu Facebook for at vise dig en annonce med skoene.

Virksomheden betaler fx 50 eller 100 kroner for hver 1000 visninger af deres annonce, potentielle kunder bliver vist.

Når du så læser nyheder senere på dagen, bliver du vist samme annonce. Det er søgemaskinen Googles annoncesystem Google AdWords, der er mediepartner på mange af de største websites i verden, der har lagret din interesse og nu mod betaling per klik viser din annonce fra butikken igen.

Med et pænt ord hedder denne stalken af dine nye sko ”remarketing” og er effektivt for virksomhederne, fordi du får annoncer for produkter, du allerede har vist interesse i og derfor er tilbøjelig til at købe.

En kamp om opmærksomhed

For onlinevirksomheder, der har det produkt du leder efter, giver det god mening at betale Google, Facebook og andre virksomheder for din opmærksomhed.

Det er et alternativ til at bruge penge på synlighed på nettet i form af fx bannerannoncer.

De danske webshops ved godt, det er et spørgsmål om at være mest synlige. Synlighed på nettet kan være den øverste annonce, det største banner og den største ”remarketing-maskine”.

Din opmærksomhed, når du leder efter et givent produkt, er mange penge værd. Og når du ikke betaler for at bruge fx Google og Facebook er du ikke bruger af tjenesten, men nærmere produktet, der sælges til virksomhederne.

Det er lidt sjovt at tænke over, er det ikke?