Fem gode tips til at undgå fem km løbetur

Denne artikel indeholder reklamelinks

Er du en af de danskere, som bare ikke orker, at løbe de fem km der skal til, for at du får sommerens mest perfekte krop, men alligevel gerne vil have resultater, så er træningsmetoderne lige her i denne artikel.

Mange danskere elsker motion og fitness, men har alligevel svært ved at finde motivationen i en fem kilometers løbetur. Enten er turen for lang, eller også komme man bare aldrig ud af døren. Der er ingen der siger, at motion og træning behøver at betyde løbeture. Der er mange andre alternative måder, hvorpå man alligevel kan finde resultater og finde sommerkroppen frem.

Styrkeøvelser sætter pulsen i gang

At styrketræne behøver ikke nødvendigvis betyde tunge vægte og pumpede muskler. Der findes tre gode retningslinjer, som du bør følge, hvis det er den metode, du vælger:

  1. Ganske korte pauser.
  2. Udøv øvelser som rammer flere muskler på samme tid.
  3. Kombiner øvelser med bevægelser der får pulsen til at stige.

Intervaltræning

Det kan både give godt for din form og for forbrændingen at udøve intervaltræning på en crosstrainer. Derudover kræver det mindre tid end at løbe en tur. Dog kræver denne form for motion, at du er god til at presse dig selv til grænsen og at du derved kan rykke dine grænser og bliver derefter i bedre og bedre form. Det er en hård form for fitness, men det gør godt og du får hurtigt et resultat at se.

Når og hvis du vælger denne type for motion, bør du melde dig i et fitnesscenter, så du kan få en professionel træner til at hjælpe dig i gang.

Svøm dig i form

Når man svømmer bruger man næsten alle musklerne på samme tid. Det er både sundt for kroppen og sindet, men det gør også, at du hurtigere kan se et resultat. Når du svømmer, føler du ikke at du sveder på helt samme måde, som hvis du dyrker fitness i et center, eller løber en tur i skoven.

Dette kan især være en god motions form, for mennesker med rygskader eller andre skavanker. Når man ligger i vandet, bliver man ikke belastet på samme måde, som når du træner på land. Svømning er godt for alle mennesker og er en god supplering til andre motionstyper.

Gåtur med powerwalk og andre gode aktive bevægelser

En almindelig gåtur kan selvfølgelig ikke erstatte løbeturen på de fem kilometer. Men hvis du bevæger dig under din gåtur og udfordrer dig selv med eksempelvis armsving, hop og andet, så bevæger du dig nok til, at du vil få pulsen op.

Prøv eksempelvis at finde udfordringer på turen som en træstamme du skal hoppe over, en pæl du skal gå på line på, eller andre gode forhindringer. Du vil hurtigt opdage, at dit fokus på din forpustethed vil flytte sig til omgivelserne omkring dig og pludselig er du hjemme igen og motionen har været et leg, men øvelserne var der og du vil kunne mærke resultat dagen efter.

Cyklen giver gode fordele

At cykle og bruge den som en træningsform er en god idé, da den er skånsom ved dine led. Du kan eventuelt nyde naturen omkring dig og lade tankerne løbe af med dig, hvorefter tiden hurtigt vil flyve afsted.

Prøv at tage et headset på og cykel til rytmen i musikken. Øg hastigheden undervejs og lav mål for hvor langt du vil cykle den ene dag og et nyt mål den næste. Nu vil du opdage, at du vil kunne konkurrere med dig selv og der vil nærmest gå sport i det at dyrke motion.