Forårsenergi: Sådan finder du de bedste løbesko

Denne artikel indeholder reklamelinks

her er svaret poaa de rigtige loebeskoForåret giver os en længere og lysere hverdag, og med det rammer energien og de positive tanker os. Vi får lyst- og har overskud til flere ting, og energien skal bruges fornuftigt. Det øgede energiniveau og tiden på året, får flere ud af fjerne.

Der går ikke længe før sommeren kommer, og her er det tid til ferie, strandture og hygge i haven. Derfor skal kroppen opgraderes. Vintersulen skal forbrændes, så vi kan se godt ud i bikinien fra sidste år. Lysten og tanken om, at kunne passe tøj der lægger bagerst i skabet samt at få endnu mere energi gennem motion og positive tanker giver løbetøjet og skoene en udfordring.

Hvad er dine tanker omkring sommeren 2016 – er du klar, og har du ligesom mange andre danskere også lyst til at motionere mere end nogensinde før? I denne artikel finder du en guide til, at finde de bedste løbesko, som matcher dine behov, og hvordan du kan undgå skader.

Hvad skal du vide om løbesko?

her finder du de rigtige loebeskoTiden er inde til at få gang i stængerne, og de mange ture kræver et godt fodtøj. Det kan være et stort cirkus eller en tæt jungle, at finde et par løbesko, som passer perfekt til netop din fod og dine behov. De er ofte dyre og holdbarheden er ikke til at regne med.

Størrelsen på skoene er ikke nødvendigvis den størrelse du bruger normalt, og du skal huske at tage højde for løbestrømper eller ankelstøtter. Løbeskoene er som regel en størrelse større end dine normale sko – de skal være store i det, så dine fødder har plads til at bevæge sig, fordi fødderne kan hæve under løb og træning.

Inden du køber dine nye løbesko, så husk på hvilket terræn du oftest løber i. Er det oftest fortovet eller asfalten der tager imod dine stød, så skal skoene have en god støddæmpning. Hvorimod græs, skov, grus skal være vandafvisende og mere skridsikker.

Hvis du gerne vil have et par løbesko som holder længe, skal du aldrig vaske dem i vaskemaskinen. Det ødelægger de materialer som er støddæmpende i skoen. I stedet skal du blot børste dem, bruge spray mod sure tæer, som holder skoene friske – du skal holde igen med brugen af vand og sæbe.

Skoene bliver slidte – det betyder dog ikke, at du bliver nødt til at skifte dem ud. Dine sko er allerbedst, når de har løbet eller gået over 100 kilometer – skift dem når du når 1000 kilometer.

Prisen skal passe til dit eget budget, så gå ikke efter de sko som er på tilbud eller som er billige. Du skal prøve flere slags, og finde de som passer allerbedst på dine fødder.

Sådan undgår du skader:

undgaa skaderDer er ingen der ønsker at få skader grundet motion og træning. Derfor er det virkelig vigtigt, at du får et par løbesko som passer til din fod og den løbestil du har. Du skal sørge for, at holde øje med mellemsålerne, som er til for at beskytte dine muskler og led mod de hårde stød du udsætter dem for under motionen.

Udover nogle gode løbesko skal du anskaffe dig en ordentlig sports-bh som støtter godt. Der findes et hav af løbeudstyr, men vi mener at disse to er de vigtigste for at undgå løbeskader.

Udskift løbeskoene, når tiden er inde – og pas på dig selv, når du løber. Overbelastning kan give mange skader, og udstrækning er et must.

Hvis du er i tvivl om dine løbesko skal udskiftes, kan du hive og vride i skoen med begge hænder, og hvis skoen giver sig for meget er mellemsålen slidt, og du skal anskaffe dig nogle nye sko.

Rigtig god løbetur og skojagt.