Forebyg din årlige forkølelse med disse 6 tips

Denne artikel indeholder reklamelinks

Er du også træt af at blive ramt ramt af forkølelse hvert år eller måske flere gange om året? Få 6 tips til at forbygge din forkølelse her.

Kvinde med forkoelelse

Rigtig mange bliver ramt af forkølelse én eller flere gange om året. Særligt i efteråret og i vintermånederne, hvor forkølelsesvirussen har de bedste levevilkår, er der stor risiko for at blive smittet. Det kan betyde en omgang med løbende og tilstoppet næse, hoste og ondt i halsen.

For nogle kan det derfor også være nødvendigt at tage et par sygedage hjemme for at komme ovenpå igen, mens andre vælger at tage på arbejde med en god håndfuld papirlommetørklæder i hånden. Uanset om du gør det ene eller det andet, er det dog et faktum, at det er rigtig træls at være blevet ramt af en forkølelse.

Vil du gerne forsøge at undgå at blive ramt af en træls omgang snue, kan du herunder få en række tips til, hvordan du forebygger forkølelse. Måske er du heldig at slippe i år!

1. Få tilstrækkeligt med søvn

En god nattesøvn har stor betydning for din krops helbred og sundhed. Får du ikke tilstrækkeligt med søvn, kan det få konsekvenser for kroppens immunforsvar, som bliver styrket, mens man sover. Det er derfor vigtigt, at du får minimum 7 timers søvn hver nat. Samtidig er det vigtigt, at du sover godt om natten. På den måde opnår du også de mange fordele, der er ved at være frisk og veludhvilet.

2. Spis sundt og varieret

Ligesom at søvn spiller en vigtig rolle for vores immunforsvar, kan den kost vi spiser også have indflydelse. En sund og varieret kost er med til at give kroppen de vitaminer, mineraler og næringsstoffer, som kroppen har brug for, og spiller en vigtig rolle for kroppens sundhed. Særligt C-vitamin, Omega-3 fedtsyrer og E-vitamin er vigtige for kroppens sundhed og styrker immunforsvaret.

3. Dyrk nok motion

Kvinde med forkoelelse

Motion spiller en væsentlig rolle for kroppens sundhed, og har også indflydelse på immunforsvaret. Motionerer du udenfor, mens det er lyst, er det ekstra godt. På den måde får du nemlig bevæget kroppen, og kan samtidig optage D-vitamin fra solens stråler – i hvert fald i sommerhalvåret. Begge dele er med til at styrke immunforsvaret. Sørg derfor for at få din daglige motion, så du kan holde din krop sund og stærk.

4. Undgå stress

Stress er rigtig skidt for kroppen og for dit immunforsvar. Sørg derfor for at slappe af og hold pauser i løbet af dagen, hvor din krop kan få lov til at restituere. En gåtur i naturen eller mindfulness kan være rigtig godt til at mindske stressniveauet, og kan således være med til at give dig et sundere sind og en sundere krop.

5. Hold kroppen varm

Det er en myte, at kulde kan være årsag til forkølelse. Dog kan det alligevel være en god idé at sørge for at holde kroppen varm. Det skyldes, at kroppen bliver mere modtagelige overfor virus, når den er kold. Hvis der er en forkølelsesvirus tilstede, er der således en øget risiko for at blive ramt af en forkølelse, hvis din krop er kold. Sørg derfor for at klæde dig godt på med en tyk trøje, jakke, halstørklæde, støvler og hue, når efteråret og vinteren rammer.

6. Vask hænder jævnligt

Hvis du gerne vil mindske risikoen for at blive ramt af en forkølelse, er det vigtigste du kan gøre at sørge for at vaske hænder jævnligt. Forkølelsesvirus smitter gennem berøring, tæt kontakt og kontaktflader. Du kan derfor forebygge forkølelse væsentligt ved at sørge for at have rene hænder og vaske hænder grundigt jævnligt. Gør det desuden til en vane altid at have håndsprit på dig, så du kan spritte hænderne, efter du har været i kontakt med offentlige berøringsflader, eller du har givet hånd til personer du ikke kender.