Fremadstormende danske plejemærker går efter renhed

I Danmark har vi et rygte for kvalitet og for at være foregangsland på mange områder, som har noget med ansvarlighed at gøre. Det er lidt svært at definere, men når det kommer til tilsætningsstoffer, brug af miljøskadelige materialer og processer og den slags, gør vi det generelt godt i Danmark.

Denne tilgang til produkter med bevidsthed og ansvar i forhold til mennesker og miljø er efterspurgt, og det har fået flere virksomheder til at dukke op, som tager denne tilgangsvinkel.

Især i Danmark er det populært, selvom man også ser lignende tendenser rundt om i verden. Derfor er det ikke overraskende, at to af Danmarks mest fremadstormende mærker inden for pleje er et symptom på bølgen her.

Faaborg Pharma

Det første er Faaborg Pharma, som har sine rødder i Faaborg på Fyn, hvis det ikke fremgik af navnet. Med sine danske rødder har det altid været en målsætning at bygge videre på de danske traditioner, der findes inden for branchen. Det siger virksomhedens hjemmeside i hvert fald.

”Hudpleje skal hjælpe dig – ikke genere dig. Dette er vores primære fokus.” Sådan lyder det på hjemmesiden, og det er netop den fortælling, der er om mange danske virksomheder i disse tider.

Som den eneste virksomhed i Danmark har Faaborg Pharma en hel serie med ansigtspleje, der er certificeret af Allergy Certified.

Med det certifikat har en ekstern organisation tjekket, at der ikke er brugt en masse ubehagelige stoffer, og at risikoen for allergi er i bund. Dette er også noget, der bliver brugt i markedsføringen af Faaborg Pharma og deres certificerede linje af produkter.

Ecooking

Cremer

 

Det andet mærke, der mærker stor fremgang lige nu, og som også slår sig op på at være meget naturlig, er mærket Ecooking. Igen er der tale om en virksomhed, der tager sit udgangspunkt væk fra de allerstørste byer, da virksomhedens adresse stadig ligger i Bjert, som ligger lidt uden for Kolding.

Historien om Ecooking er lidt speciel, fordi det ikke begyndte med noget, der skulle laves til andre og sælges. Faktisk begyndte Tina Søgaard bare at lave produkter til sig selv og sin familie, fordi de godt kunne bruge dem.

Herefter udviklede det sig til, at efterspørgslen steg, og stifteren voksede ud af sit køkken, som ellers var stedet, hun producerede det hele.

Køkkendelen af Ecookings historie kan man også se i den måde, produkterne bliver sat sammen på. Produkterne er nemlig veganske, og ifølge Ecooking selv kan man faktisk spise nogle af produkterne – hvis man altså skulle have lyst til det.

Det naturlige hitter

I disse tider er det trendy at være miljøbevidst og ansvarlig på alle mulige måder, og der er på en eller anden måde status i at tage et ansvarligt valg. Det har senest været oppe at vende i en artikel og et indslag hos DR.

Man ser også flere virksomheder benytte sig af denne trend eller tendens, når de skal markedsføre sig, fordi de taler ind i en selvforståelse hos den enkelte.

Det skal ikke forstås som en negativ ting – det er ifølge mange forbrugernes lod for alvor at ændre forskellige forhold i verden gennem forbrugsvaner.

Verden bevæger sig altid, og den har tendens til at bevæge sig i samme retning, som pengene bevæger sig.