Gå en tur og kom af med stress og tunge tanker

Lider du meget af stress og fylder dine tanker meget i dit hoved – måske det endda skaber en konstant hovedpine? En rask gåtur vil kunne kurere de værste ting i en stresset hverdag.

En gåtur om dagen kan faktisk reducere stress og ligeledes booste dit humør til det bedre. Derfor bør der ikke være nogen undskyldning for, at springe den daglige gåtur over. Du vil hurtigt opdage, at den vil gøre underværker i din hverdag.

Flere måder at få tid til den daglige gåtur

Der bør ikke være nogen gode undskyldninger for ikke at kunne gå den daglige gåtur. Der findes flere måder, hvorpå det er muligt, at få tiden til det, selvom du er en travl kvinde eller mand.

En gåtur er den nemmeste form for motion, derfor bør alle mennesker være gearet til denne måde at motionere på. Eksempelvis kan man gå hjem fra arbejde, eller stå på bussen et par stop for tidligt på vej ned i byen.

Når man snakker om en rask gåtur, betyder det ikke, at man skal svede og have det hårdt. Du skal bare lige kunne føle varmen i kroppen og i dine muskler. En rask gåtur er nemlig en form for motion, som kan forebygge og reducere den invaliderende tilstand. Det er altså en uundværlig form for motion, som kan bringe mere liv og glæde ind i hverdagen samtidig med, at det holder stressfaktorerne nede.

Når man dyrker hård motion, kan det somme tider være så hårdt, at det kan være svært at tænke på meget andet end blot det at præstere. Hvis man derimod benytter sig af en daglig gåtur, har man pludselig plads til at lade tankerne flyde og få alt den tankemylder ud af hovedet, som opstår for mange stressede danskere.

Koncentrationsbesvær, hovedpine, ondt i maven og dårligt humør er nogle af de mange følger, som hører til stress. De fleste danskere, som lider af stress, er ikke engang selv klar over det. Derfor er det en god idé, for alle mennesker at prøve den raske gåtur en gang om dagen, også selvom du ikke føler, at du har behov for den.

Inde i selve hjernen opstår der en lykkefølelse, når man bevæger sig og bruger kroppens muskler. Det sker, fordi der frigives hormoner i hjernen, som skubber stressen væk. Det aktiverer restitutionsfasen og får derfor stressniveauet til at dale drastisk.

Betragt gåturen som motion

Den store bonus ved den daglige gåtur er helt klart, at holde stressen ude og lade tankerne flyde, men der er endnu en bonus ved gåturen. Denne bonus er, at du kan betragte turen som en form for motion. Det er ganske vist en meget mild form for motion, men det er ganske vist bedre end ingenting. Ved en times gåtur en gang om dagen, kan man forbrænde helt op til et halvt kilo fedt om ugen. Derfor betyder det ikke, at du skal skifte denne gåtur ud med den motion, som du ellers dyrker. Hvis du tager omkring 10.000 og 15.000 skridt hver dag, så vil du hurtigt opdage, hvilke goder der er ved denne bevægelse. Det svarer til mellem 7- 10,5 km om dagen.

Det kan være en fordel at investere i en skridttæller. Med skridttælleren er det muligt at holde øje med, hvor mange skridt du tager om dagen og derved lave nogle mål for din tur. Hvis du vælger dette, skal du stadig være opmærksom på, at det ikke er en præstationsøvelse med en måde at få tankerne ud af hovedet på. Man skal derfor også passe på med ikke hele tiden at tænke på, at kunne sætte farten op, så man på den måde kan nå mere på kortere tid. Husk at det er en rask gåtur, men du bør ikke svede, kun mærke varmen.