Hvad er sundest?

Der er ikke noget at sige til, at vi nemt bliver forvirrede. Hvad skal man tro på, og hvad skal man ikke tro på. For i dag bliver der lavet om på tingene hele tiden, og især når man snakker om sundhed og mad.

Nogle mener, at økologi er vejen frem, mens andre mener at det er fuldstændigt ligegyldigt. Det samme sker med mange andre madvarer såsom sukker, gluten, fedt, kød og stivelse. Hvad er mest rigtigt, og hvad skal man tro på?

Er sukker virkelig det rene gift? Og er gluten helt udelukket? Der er en grund til, at vi bliver forvirrede, for holdningerne er der mange af. Men hvad er egentlig sundest? Vi ser på myterne omkring de førnævnte madvarer.

Sundhed,-Hvad-er-sundest--intext_1Økologi eller ikke?

Økologi anbefales kraftigt især når man snakker om frugt og grønt. Økologiske grøntsager og frugter indeholder mange flere vitaminer end de, der er sprøjtet med alt muligt, vi ikke ved hvad er. Økologi er dyrere, men helt klart pengene værd i forhold til næring og sundhed.

Samtidig er det en win-win situation, for man får mere næring og man undgår sprøjtemidler og pesticidrester. De sprøjtede grøntsager og frugter overholder fødevarestyrelsens anbefalinger og holder sig inden for deres grænser. Der er altså ikke taget højde for, om man indtager andre kemikalier i løbet af dagen, og derfor bliver det sprøjtede frugt og grønt godkendt.

Vil man gerne være på den sikre side, så skal man vælge økologisk i hvert fald, når man snakker om frugt og grønt.

 

Gluten eller ikke?

Gluten er ikke usundt. For gluten er et protein. Det findes i både korn, rug, byg og hvede og vi kan næsten alle sammen tåle den. I Danmark er der kun 1 % af Sundhed,-Hvad-er-sundest--intext_3befolkningen, som har den såkaldte glutenallergi. På trods af det meget lave antal af allergigere er vi hurtige til, at gøre gluten til synderen, hvis man får oppustet mave eller direkte ubehag, når der indtages hvidt brød.

Dog tyder det på, at det er brødets sammensætning af ingredienser som gær og hvedemelsmolekyler, der kan give luft i maven. Oplever man ubehag hver gang man spiser hvidt brød, skal man nok overveje at holde sig fra det eller skære ned på forbruget.

Det betyder ikke nødvendigvis, at man er allergisk over for gluten. Derfor er der ingen grund til, at købe sig fattig i glutenfri produkter, men i stedet tænke sig om, når man putter noget i sin mund.

Sukker eller ikke?

Sundhed,-Hvad-er-sundest--intext_2Der er meget forskel på, om man snakker om kalorierigt eller sundt. Hvidt sukker er lig med tomme kalorier, som er energi uden næring. På den modsatte side er light produkterne kaloriefattige, men lang fra sunde.

Sukkerfrie og kaloriefattige produkter er proppet med kunstige sødestoffer, for at komme så tæt på den rigtige sukker smag. Det er ikke ens betydning med, at de kunstige sødestoffer er usunde, for der er igen forskel på sødestofferne.

Der findes nemlig to slags sødestoffer, de kemiske og de naturlige. Hvad tror du er sundest? De kemiske sødestoffer er selvfølgelig ikke ret gode. Mængden har dog noget at sige, og drikker man blot 1 Coca-Cola Zero overstiger man ikke det sundhedsskadelige niveau. Kroppen ved ikke hvad det kemiske sødestof er, og derfor belaster det de organer, som sørger for at afgifte det du indtager, afgiftningsorganerne.

Kød eller ikke?

Kød er ikke direkte usundt, og der findes mange gode ting i kød. Det er dog ikke alt kød der er lige godt, og man skal særlig passe på med det røde- og bearbejdede kød. Indtager man det i store Sundhed,-Hvad-er-sundest--intext_4mængder øger man risikoen for bl.a. kræft.

Det sundeste vil være, at undgå for meget kød. Den vegetariske kost er smæk fyldt med grøntsager, og de er gode for os. Rigtig mange danskere får slet ikke nok grøntsager, hvilket er en skam. De store indtag af grønt gør oftest, at man slipper for overvægt, forhøjet blodtryk og andre livsstilsygedomme, og symptomer på bl.a. leddegigt og diabetes vil blive forbedret.

Det kan være meget svært at gå fra, at elske kød til helt at lade være med at spise det. Tag en dag af gangen og prøv at skære ned på kødet. Spis eventuelt noget fisk i stedet for hakkebøffen. Lav en kød fri dag eller to om ugen, og se om det ikke godt kan gå.

Stivelse eller ikke?

Sundhed,-Hvad-er-sundest--intext_5I bund og grund er det sundeste at spise varieret. Man kan altså sagtens spise både ris, kartofler og pasta. Mad som indeholder stivelse er mad, som også indeholder gode ting såsom næringsstoffer. Derfor skal man prøve, at finde en mellemting. Sørg for at stivelsen ikke tager overhånd, for den fylder meget, og det kan betyde, at der ikke er plads til f.eks. grønsager nede i maven. Der skal være plads til grøntsager, hvorfor? Fordi de indeholder en masse gode vitaminer og kostfibre, som kroppen har brug for.

De madvarer med stivelse i, indeholder mange flere kalorier, så byt gerne ud med grønsager. På den måde kan du undgå overvægt. På den anden side, kan det også være farligt ikke at spise stivelse, for så bytter man det muligvis ud med kød.

Med for kød er der risiko for kræft, men også indtaget af de mange proteiner, som er i kød, kan være skadeligt for dine nyre.

Konklusionen er derfor, at man skal varierer sin kost, og holde de stivelsesrige fødevarer på et niveau, så man stadig lever sundt. Man må gerne spise kartofler!

Fedt eller ikke?

Sundhed,-Hvad-er-sundest--intext_6Der er også i denne kategori flere typer. Umættet fedt, mættet fedt og flerumættet fedt. Disse tre indeholder forskellige fedtsyre, og nogle er selvfølgelig sundere end andre.

Sørg igen for at variere det, så man ikke risikere diverse sygdomme. Og holder man sig inden for den anbefalede mængde på 30 % fedt af det daglige indtag af mad. Man skal have fedt, kroppen har brug for det.