Hvad handler sundhed om, ud over motion og kost?

kost og motionDu har hørt det før ”motion og varieret sund kost skal prioriteres højere, for at du kan blive sund og frisk”. I en presset hverdag kan lige netop dette være svært, at prioritere højere, fordi der ikke er meget tid til madlavning, og alting skal forberedes og planlægges.

Det er et eksempel vi alle kender, men gerne vil væk fra, og det kræver tilvænning og planlægning. Lever du et liv, hvor der er fart på hverdagen, men hvor der er plads til alle aktiviteter og hobbyer? Det kan lade sig gøre, også at inddrage sundhed og motion.

For det er rigtig vigtigt, at få en varieret sund kost og dyrke motion. Det ses tydeligt, på statistiker, at danskerne begynder at gå mere og mere op i sundhed og kost, og det er blevet en trend at være med på denne leve måde.

I denne artikel ligger vi vægt på, hvad sundhed er, ud over kost og motion, samt hvorfor du skal gøre følgende for dig selv, og din sundhed.

”Det sunde liv”

det sunde livLøb med mål om distance og tid, stenalderkost, slankekure, mere motion, sundhed og fedtfattig mad. Det er opskriften på et sundt, langt og godt liv. Derfor gør flere familier en indsats for, at kunne opfylde alle disse sundhedstips, så de opnår dette.

Er det den rette måde at leve på, eller glemmer vi, at det faktisk er rigtig sundt både at kede sig og slappe af en gang i mellem – og at det gælder for både børn og voksne?

Det tyder alting på, da flere vælger at leve sundere med mere motion og sundere kost, men det kan også ses på symptomer og antal af folk der går ned med stress.

Stress er alt andet end sundt, og inden det kommer så vidt, bør man overveje hvad sundhed egentlig er. Er det sundt, at dyrke motion efter en hårdt arbejdsdag? Er det sundt at have kalenderen fuldt booket hver eneste uge? Er det sundt kun at spise grønsager? Og er det overhovedet sundt, at være sund på denne måde?

Lad tiden gå i stå

Vi lever i en verden, hvor det er et must at være online hele tiden. Vi giver derfor ikke os selv tid til at nyde tiden, lige præcis der hvor vi er. Vi har brug for, at være alene og os selv en gang i mellem – her skal de sociale medier og internettet lægges til side, så vi får lov til at nyde nuet og at lave absolut ingenting. På den måde giver du dine tanker frit spil, hjernen bliver renset og det er sundhed på højt plan. Det du opnår med denne øvelse, er mere energi og derved et større overskud.

Energi er netop hvad mange gerne vil have mere af, og 90 procent af det får vi fra åndedrættet. Trækker du ikke vejret ordentlig, får din hjerne og din krop ikke tilstrækkelig nok energi. Vejrtrækningen er mindst ligeså vigtig, som den mad du behøver for at overleve. Det er derfor sundt at trække vejret helt ned i maven – ikke hele tiden, men nogle gange om dagen, det stimulere kroppen, og du bliver gladere, sundere og opnår mere overskud og et mindre stress niveau.

En aktiv hverdag

det aktive livMotion behøver ikke være hårdt, for at gøre godt. Det er derfor helt okay, at gå i stedet for at løbe hverdag. Ved gang sættes tusinde af dine muskelceller på arbejde, og ved hurtig gang kommer pulsen også op, og du får sved på panden. Den raske gåtur vil kunne ses, hvis du tæller kalorier – og du forbrænder ca. ligeså meget ved rask gang som ved løb.

Det er godt at dyrke motion, men det er mindst ligeså sundt, at springe træningen over en gang i mellem. Ved for meget træning nedbrydes kroppen i stedet for at blive bygget op. Husk derfor at restituere, så kroppen får mulighed for at blive stærkere.

Sundhed handler også om, at kunne mærke og føle hvornår kroppen har brug for motion, og hvornår den har brug for restituere. Træn med omtanke, og sørg for at opbygge nogle gode teknikker og øvelser i stedet for at give den max gas hele tiden.

  • Lyt til dig selv, og lev mens du gør det.