Hvad sker der med den danske mode?

Denne artikel indeholder reklamelinks

dansk mode er i kriseVerdens økonomien ser igen lysere ud, også selvom flere sætter farten ned med investeringer og deslige. Vi har fået flere penge mellem hænderne igen, og der er råd til flere oplevelser, tøj og andre goder. Finanskrisen tog hårdt på os, men vi er tilbage i nogenlunde normal tilstand igen.

Det er rigtig dejligt, at vi igen har råd til at spare op og bruge penge på andet end overlevelse. Vi nyder friheden, og mens verden stadig udvikler sig, går vi blot og er glade for alle vores privilegier.

Udviklingen inden for diverse brancher kører derud af, men det går alligevel hårdt ud over nogle bestemte brancher, når vi i dagens Danmark er blevet vant til, at gå på tilbudsjagt.

Anledninger en masse

”Hver dag er en fest” et ordsprog mange bruger, for at gøre livet lidt mere sprælsk. Det har landets mange butikker efterhånden fundet ud af, og derfor holdes der fester hele tiden i detailbranchen. Hvad får kunderne til komme oftere? Anledninger til udsalg og tilbud. Du kender sikkert til Black Friday, januar udsalg, fødselsdags udsalg, weekend tilbud, valentinsdag osv. der er nok dage og tider at reklamere med, og der bliver ikke sparet penge længere.

En anledning skaber kontakt og interesse. Er du også en tilbudsjæger? Så kender du til alle disse gode anledninger til, at få handlet lidt ekstra ind. Butikkerne laver fabelagtige tilbud, men ind i mellem alle de gode tilbud, hvor vi virkelig kan spare penge, findes der tilbud, hvor du blot spare en enkelt øre eller to – men det er et tilbud.

Det foregår lidt ligesom det psykologiske trick, når noget koster 9,95 kr. Det er billigt, men vi ved inderst inde godt, at det i virkeligheden bliver til 10 kr. Egentlig underligt, at vi alle sammen hopper i med begge ben, men sådan er det – og butikkerne nyder godt af det.

Modebranchen lider

modebrancen liderVi er blevet tilhængere af, og vant til at der altid er gode tilbud til os. Derfor er flere begyndt at jage tilbuddene, og ofrene er ikke kreditkort og for mange banklån.

Ofrene for dette fænomen er modebranchen. Hylder og stativer skal fyldes op med lækre nye kollektioner, det er ikke godt nok med forår, sommer, efterår og vinter, forventningerne er blevet højere. Der skal helst være nyt tøj hver gang vi er på shopping, og der skal også være gode tilbud eller udsalg i butikken før vi går derind.

Det er for meget, og hverken forhandlere eller designere kan følge med. Forhandlerne kan ikke længere betale deres regninger, fordi de skal sælge tøjet billigt, for ellers har de ingen kunder. Og designeren kan ikke følge med, idet der skal laves så mange kollektioner. Det får store konsekvenser for de danske modebrands, som bliver nødt til at dreje nøglen, fordi det ikke længere kan køre rundt økonomisk.

Der er bl.a. to store danske mærker, der har været nødsaget til at lukke produktionen for deres mærke. Det drejer sig om tøjmærkerne Whiite og Wackerhaus. De kan ikke længere følge med moden, om at lave store rabatter og konstante fordelagtige tilbud.

Så selvom vi er gået en i en lysere fremtid, økonomisk – er der andre der lider under vores vaner om at være tilbudsjægere.