Hvordan reagere din krop, når du er vred?

Denne artikel indeholder reklamelinks

 

hvad-siger-kroppen-når-du-er-vred-topMennesker er forskellige, ingen er ens og vi har hver vores personlighed og være måde. Derfor har vi forskellige måder at tackle tingene på. Nogle har følelserne uden på tøjet, hvor andre er gode til at pakke følelserne væk. Men det er ikke kun følelser vi viser forskelligt også glæde, kærlighed, lykke /ulykke, sorg også videre.

I denne artikel vil vi finde svar på, hvad der egentlig sker i kroppen når vreden udbryder. For igen har vi alle forskellige måder at mørke vreden på, hvor nogle bliver anspændt, røde i hovedet eller få hjertebanken.

Hjertet hamre derud af, du er anspændt, hvordan skal situationen håndteres? Her kan du få svar på, hvad der sker i din krop, når du er vred – kan vreden mon udnyttes til et godt formål?

Nervesystemet gør sig klar

Kroppen har mange dele og funktioner. De skal hver især fungere for at du har det godt og er sund og rask. Vreden er med til at udløse en masse signaler, og nervesystemet vil opfatte det som om, at der er fare på færde. Herved vil dit system hurtigt gå i angrebsposition. Den vil skaffe en masse energi lynhurtigt, for den kan nå at komme på flugt eller gør klar til kamp.

Nervesystemet har både en bevidst og en ubevidst del – i denne situation er det den ubevidste del der bliver påvirket. Det er også den del vi kalder det sympatiske nervesystem. Dette system sørger for, at der bliver sprøjtet en masse hormoner ud fra binyrerne. Disse hormoner frigiver adrenalin, som bliver sendt ud i dine blodbaner, hvilket gør din krop 100 % klar til kamp.

Gang i kredsløbet

hvad-siger-kroppen-når-du-er-vred1Når kroppen frigiver en masse adrenalin stiger dit blodtryk automatisk. Din vejrtrækning bliver hurtigere, og kroppen er pludselig i stand til, at levere mere energi og en bedre udholdenhed – dog kun i en kort periode. Det er denne effekt, som gør at du i din vrede kan mærke, at du har flere uanede kræfter, som kan bruges i de situationer, hvor du føler dig truet eller bange.

Det hurtigt bankende hjerte giver en forhøjet hjertefrekvens, som belaster resten af kredsløbet i kroppen, fordi den ikke får muligheden for, at restituere og komme ned i tempo ved at slappe af. I tilfælde hvor du er meget sur, mere end normalt – kan du risikere at få hjertestop inden for to timer efter anfaldet. Risikoen er hele 8,5 gange større end normalt.

Spændte muskler

Din hurtigere vejrtrækning kommer af en hurtigere hjerterytme og dermed også en højere puls. Det fører også til, at musklerne får tilført mere blod. Kroppen er klar til kamp eller flugt, og derfor bliver dine muskler spændt, oftest i ansigtet, kæben, nakken og ned i ryggen. Disse spændinger kan gå hen og blive til smerter både øjeblikkelige og konstante smerter. De skal masseres væk, og bliver det meget slemt, bør du overveje at få styr på din vrede.

Der findes flere metoder til, at du kan tage kontrollen over din vrede. Yoga, meditation, vejrtrækningsøvelser kan bruges til at få løsnet op, og få centralnervesystemet til at slappe mere af.

Hvad gør dig vred?

hvad-siger-kroppen-når-du-er-vred2Vrede kan komme til at fylde alt for meget i hverdagen, og som du har læst tidligere i denne artikel, bruger kroppen rigtig meget energi på at være vred. Det vil derfor slide og tage rigtig hårdt på dig både fysisk og psykisk, hvis du går rundt i en konstant vrede. Fysisk kan vrede give dig nogle helbredsproblemer og sygdomme, som hjerteforstyrrelser, forhøjet blodtryk, dårligt immunforsvar, depressioner, nyreskader, kredsløbsproblemer og fordøjelsesproblemer.

Har du en idé om, hvorfor du bliver vred?

Det er en naturlig følelse, som alle mennesker har i kroppen. Det er en del af menneskets instinkt, når man oplever ubehag, fare og får lyst til flygte eller tage kampen op. Vreden bryder ud, idet vi prøver at skramme fjenden væk. Vreden bliver altså brugt som overlevelsesinstinkt, og det er helt okay at føle vrede.

Din vrede kan være meget forskellig, og den kan endda blive forsinket i nogle tilfælde. Det kan være når du kommer ud af situationer, hvor du føler usikkerhed og angst. Vrede kan også komme af sorg, afmagt, forvirring og skuffelse.

Viser du din vrede eller holder du den inde i kroppen?

Den sunde vrede

  • Efter et vredesudbrud, har kroppen brug for at slappe af, så dit adrenalinniveau bliver normalt igen.
  • Lær at håndtere din vrede – hvad gør dig vred, og hvordan reagere du i de forskellige situationer.
  • Hvilke signaler har din vrede – kan du mærke når vreden er på vej?
  • Få styr på dine følelser og din vrede, og lad dig ikke rive med. Brug nogle af de afslappende metoder til, at få kontrollen over din vrede, så den ikke overtager din krop.
  • Du må aldrig benægte eller fortrænge din vrede. Indrøm din vrede, og fortæl hvordan din oplevelse var og hvad du føler i situationen. Vær konstruktiv omkring din vrede.