Hvordan var det nu lige, det var med den madpyramide?

På alle skoler rundt om i Danmark lærer man om madpyramiden og hvorfor den er så vigtig at forstå. Men det er nok ikke alle de voksne danskere, som helt kan huske, hvorfor det er, at den er så vigtig. Hvordan er det nu lige, den skal læses og forstås.

Kort sagt viser madpyramiden, hvordan du bør sammensætte din mad i de korrekte mængder. Herved kan du med garanti opnå en sund og varieret kost. Men det kan godt være svært at forstå denne, hvis ikke man er sat korrekt ind i tingene.

Forstå madpyramiden

Madpyramiden er en nem og overskuelig oversigt over, hvordan du bør sammensætte din mad i de rigtige mængder. Den viser ikke, hvordan du skal spise ved hvert enkelt måltid eller på en enkelt dag. Madpyramiden vise, hvordan du skal spise i en periode på en uge eller på 14 dage.

Man bør holde sig opdateret hele tiden med denne pyramide, da den løbende bliver ændret af, hvad der er sundest og i hvilke mængder det er korrekt at spise. Derfor anbefales det, hvis du vil gå ind i denne sunde kost med hud og sjæl, at du holder dig løbende opdateret.

Udover at kunne være vejledende til, hvad der er sund og hvad der ikke er sundt, så har madpyramiden også et klimablik, så du kan se, hvis du spiser sundt, at du også tager hensyn til klimaet.

De tre forskellige lag i pyramiden

I madpyramiden kan du se, at du bør spise noget, fra alle fødevaregrupper, men at du bør spise det i forskellige mængder. Det er derfor, at madpyramiden er inddelt i tre forskellige lag. Du bør spise mest fra bunden og mindst fra toppen, derfor størrelsen på de forskellige lag.

Når du spiser grøntsager, skal du eksempelvis spise flere grove grøntsager som gulerod, kål og bønner end de fine grøntsager som agurk, tomat og peberfrugt. Når du spiser frugt, skal du spise flere danske frugter, som æble og pærer end den importerede frugt, som vindruer og appelsiner.

Ris ligger i det midterste lag af pyramiden af en helt særlig årsag. I dag er det blevet meget vigtigt, at vi tænker på vores klima, det gælder også, når vi vælger vores mad. Det er af samme årsag, at ris ligger på denne placering. Ris har nemlig et stort klimaaftryk. Det anbefales derfor, at du skifter ris ud med eksempelvis bulgur eller couscous af fuldkorn eller hvedekerner.

I toppen af pyramiden fremgår også, at den er inddelt. Her er fjerkræ og fisk i bunden, mens man tydeligt kan se, at det røde kød er i toppen. Det har betydning for, at du bør prioritere fjerkræ og fisk, når du vælger råvarer fra toppen af pyramiden.

På tværs af de forskellige lag

Udover at have forskellige lag, så er det faktisk også muligt at gå på tværs. Madpyramiden har to spor, som går på tværs af det nederste og det midterste lag. Det første spor består af frugt og grønt – her skal du spise godt med grøntsager og frugt, men du skal være særlig opmærksom på, at det er de grove grøntsager, der skal fylde mest. Det andet spor består af stivelsesholdige fødevarer, som eksempelvis kartofler, brød, pasta og ris. Kartofler, havregryn og rugbrød er i bunden, mens de midterste er mysli, fuldkornshvedebrød, pasta og ris. Det har altså den betydning, at du bør spise flest kartofler og mest rugbrød og havregryn. Du kan dernæst variere med mysli, fuldkornshvedebrød, pasta og ris engang i mellem.