Hvorfor bør man dyrke motion?

Motion er et ord, som dækker rigtig mange forskellige aktiviteter. Det kan være alt fra en gåtur til en cykeltur på arbejde. Det kan være at tage trappen i stedet for elevatoren eller blot at holde en organiseret holddiæt. Men hvorfor er det egentlig at motion er så vigtig?

Mange eksperter udtaler sig dagligt, om at alle mennesker over hele verden bør supplere deres hverdag med en eller anden form for motion. Det skyldes, at bevægelse er nødvendigt for, at vi kan eksistere ordenligt.

Flere undersøgelser viser tydelige tegn på, at motion er et stort skridt i retning af langvarig sundhed og i mange tilfælde holder sygdom og anden dårligdom væk fra hverdagslivet.

Brug musklerne i din hverdag

Vi bruger hele tiden musklerne. Det gælder både, når vi går, står og når vi rejser os op. Vi bruger musklerne, når vi spiser, når vi synker vores mad og når vi snakker. Alt dette er en af hovedårsagerne til, at det er vigtigt at dyrke motion. Det er yderst vigtigt, at holde musklerne i bevægelse og holde dem ved lige. Man kan sige, at vi bør pleje vores muskler, som vi plejer vores sult. Den vigtigste muskel vi har i kroppen, er hjertet. Det holder os i live. Tænk hvis hjertet en dag glemte, hvordan det fungerede og vi pludselig faldt om, fordi det stoppede med at fungere. Det sker selvfølgelig ikke trods, vi ingen motion dyrker, men hypotetisk set er resten af musklerne mindst lige så vigtige.

Hvis blot man anbringer sig i sengen en hel dag, vil man allerede have tabt megen muskelmasse og det vil kunne mærkes efter bare det første døgn. Når vi er inaktive, betyder det altså, at vores muskelstyrke, kondition og knoglemasse falder og vores ledbrusk og ledbånd bliver svagere og svagere. Det eneste der ikke falder, når vi ikke dyrker motion, er vores appetit, hvilket betyder, at der er stor risiko for at vores fedtdepoter forøges, hvilket kun resulterer i, at det vil blive endnu sværere at komme i gang igen. Det er derfor, at det er så vigtigt med jævnlig og daglig bevægelse – daglig motion.

Find din motivation frem

For mange mennesker kan det være svært at komme i gang med motionen. De fleste vil opdage en glæde ved motionen, når de først er kommet i gang. Men skal man først til at begynde, så bør man lave en motivationsliste. Men en sådan liste kan du nemmere og hurtigere komme i gang. Det handler kort sagt om, at finde din årsag til at begynde. Du skal finde grundende til, hvorfor du ønsker træning og fysisk aktivitet.

Hvad er årsagen til at begynde?

Der kan findes mange årsager, hvis ikke man selv kan finde nogle, så er den nemmeste, at det giver et sundt og velfungerende liv. Mange danskere vil også finde slankekuren, som en god årsag til at begynde. Find selv på dine egne grunde til at motionere.

Hvad er målet med træningen og motionen?

Du skal finde dit endelige mål med din træning. Du skal være klar over, at dette mål ikke vil kunne opnås på et par uger. For nogle mennesker kan målet være så stort, at det kan tage flere år at nå til. Men et godt og solidt mål er vigtigt for motivationen.

Hvilke muligheder for motion findes der?

Lav en liste med motionsmuligheder. Hvad kan du lide at lave? Er det løb, cykling, dans eller svømning? Find selv på flere og skriv dem eventuelt i rækkefølge. Du kan med fordel skifte mellem de forskellige motionsmuligheder for at øge motivationen gennem din hverdag.

Kan jeg lave en liste med små steps?

Lav en liste over hvor du vil starte. Er det gåture og løb du vil begive dig ud i, så kan du starte med en gåtur på 20 min og supplere turen med 5 min. løb undervejs. Du kan eventuelt læse mere omkring intervaltræning.