Intervalløb motiverer i træningen på vejen til marathonløb

Marathon og halv marathon hitter stort i det danske land. Flere og flere danskere finder deres motivation i intervaltræning, hvor løb nærmest bliver en besættelse og ender i et halv marathon eller et marathon.

Det lyder måske uoverskueligt, men på blot 26 uger er det muligt, at træne kroppen op fysisk, til at kunne løbe et helt marathon. Utroligt mange danskere har i dag fundet glæden ved at løbe. Generelt omkring i det danske land, er det blevet en succes at gå i fitnesscenter og flere danskere benytter sig af daglig motion. Vi er generelt blevet bedre til at træne og passe vores krop. Denne dille har ført til mange forskellige marathon løb rundt omkring i Danmark.

Løb dig til motivationen

Det er den kontinuerlige træning, som giver udholdenhed. Danskerne har fundet vejen til intervalløb, som styrker musklerne og øger iltoptagelsen i kroppen. Med intervalløb er det muligt på blot 26 uger, at træne kroppen op til et marathon.

Kroppen skal ligeledes lære at økonomisere med kræfter og psyken skal vænnes til de lange løbeture, dette gøres bedst ved hjælp af intervaltræning. Det kræver rigtig mange længerevarende løbeture, men når kroppen først har vænnet sig til det hårde pres, så vil den have mere.

Med intervalløb lærer kroppen og sindet at arbejde afslappet og effektivt på samme tid. Dette gælder ligeledes, når kroppen begynder at blive træt. Her er det udholdenheden, som skal gribe ind og forbedres. Benene og musklerne vænner sig til de mange stød fra underlaget og ydeevnen øges og forlænges.

Hvis man ønsker at give dette et forsøg, så er det en god idé, at supplerer løbetræningen med styrketræning af mave og ryg. Herved vil man opdage, at kroppen hurtigt arbejder sig op og er klar til at løbe endnu mere. Det anbefales, at man styrketræner på de dage, hvor du ikke løber. Derudover er det vigtigt, også at lave nogle stabilitetsøvelser for leddende. Her er det specielt fodleddende, som du bør tænke på. Disse øvelser kan du udføre på et balancebræt, som kan købes i diverse sport forretninger.

Marathon i det danske land

Eftersom løb er blevet så populært i Danmark, findes der mange foreninger, som har etableret gode og spændende løberuter. Disse ruter findes over hele landet og er gode både for nybegyndere, men også for de veltrænede og garvede motionister.

I løbet af de seneste år har der været stor efterspørgsel på at løbe halvmarathon i udlandet. Det kunne eksempelvis være at man ønsker at prøve kræfter med en tur til New York, Berlin eller en af de mange andre storbyer vi har i verden. Her bliver besøget i storbyen kombineret med et halvmarathon. For de danskere, som vælger at løbe et helt marathon i udlandet, fylder det så meget, at der måske ikke er plads til oplevelserne ved siden af. Hvorimod halv marathonet åbner muligheder for ferien og oplevelserne, samtidig med man sagtens kan træne og være fysisk aktiv ved siden af.

Tag det halve og så det hele

Mange danskere oplever, at når de først har prøvet det halve marathon, så finder de hurtigt motivationen til det fulde marathonløb.

Berlin er den by i Europa, som trækker flest danskere til. Både inden for halv- og hel marathon-distancen er det utrolig populært og har man adskilt løberne, for at få flest muligt med til de forskellige distancer. En halvmarathon kan også være en god erfaring at få, inden man giver sig i kast med den fulde distance.