Kan fuldkorn forebygge sygdomme?

Fuldkorn, fuldkorn, fuldkorn. Nogle er måske ved at være trætte af, at høre på den konstante snak om fuldkorn. Men der er faktisk noget om snakken, også noget de glemmer at påpege i diverse reklamer. Ja fuldkorn er sundt og godt for mange ting, men fuldkorn er faktisk også helbredende, og kan sørge for, at man ikke bliver ramt af diverse sygdomme.

Heldigvis er fuldkorn noget vi, traditionelt set, spiser meget af i Danmark. Specielt rugbrød og havregryn vil vi ikke undvære, og de er helt almindelige og uundværelige i de danske hjem. Man skal, ifølge fødevareinstituttet, spise 75 gram fuldkorn hver dag.

Hvad er fuldkorn?

Fuldkorn er som ordet siger, det hele korn. Man bruger altså hele kornet, både kimen og skaldelene. Det er her de fleste vitaminer, mineraler og fibre sidder.

Kornet er delt op i fire lag. Det yderste lag er skallen. Den indeholder størstedelen af kornets mange fibre. Dernæst kommer kliddet, som er et koncentration af proteiner, mineraler og gode B-vitaminer. Under laget af klid er frøhviden. Den indeholder næsten kun stivelse. Hvedemel er bl.a. lavet af denne frøhvide. Til sidst, inderst i kornet, er den lille kim. Den er især rig på B- og E-vitaminer, men indeholder også sunde fedtstoffer og gode proteiner.

Fuldkorn består altså af den hele kerne. Den kan dog være forarbejdet f.eks. den knækkede, skårne eller malede fuldkornskerne. Det gælder bare om, at hele kernen er med, så alle vitaminer, proteiner, mineraler og fibre er med.

Fuldkornets fordele

Fuldkorn har mange gode egenskaber. Det er godt til fordøjelses systemet, og er med til at hold maven i gang. Man spiser generelt mindre, når man spiser fuldkorn, fordi det mætter godt. Derfor spiser man som regel mindre, og får også nemmere ved at holde vægten. Skal man tabe sig, er det en god idé, at købe fuldkornsprodukter. Fuldkorn er også gode venner med frugt og grønt. For de som spiser fuldkorn, har tendens til at spise mere frugt og grønt. Til sidst kan fuldkornet forebygger sygdomme. (Læs mere i næste afsnit).

Fuldkorn og sygdommeSundhed,-kan-fuldkorn-forebygge-sygdomme--Intext_1

Har du lys til at forebygge dig selv og din krop imod utallige alvorlige kroniske sygdomme, så skal du spise fuldkorn. Ikke bare noget eller dele af kernen, men det hele. Der sidder nemlig mange gode vitaminer, mineraler og andre vildt sundhedsfremmende stoffer. De er især vigtige, hvis man gerne vil forebygge sygdomme.

Fuldkorn fylder mere i maven og på tallerkenen, mens de er fattige på energi. Det betyder, at man får sværere ved at spise for meget, især hvis fuldkorn er en del af den daglige kost. For meget mad med for lidt næring i, er ofte skyld i overvægt. Derfor skal vi spise mere fuldkorn, så vi ikke sætter Danmarks helbred på spil.

Fuldkorn er også rig på andre stoffer, som er skyld i, at sygdomme kan forebygges. Det er de mange vitaminer, mineraler, kostfibre og antioxidanter, som har en helt fantastisk virkning på kroppen.

De fantastiske egenskaber, som fuldkornet har bragt med sig, gør at vi kan undgå forfærdelig sygdomme. Mange undersøgelser har vidst, at fuldkornsprodukter bl.a. kan nedsætte risikoen for diabetes type 2. Her spiller overvægten selvfølgelig også en stor rolle, og den kan man jo formindske ved at spise mere fuldkorn, som nævnt før i artiklen.

Det der kendetegner diabetes type 2, er blodsukkerets regulering og insulinniveauer. Her hjælper fuldkornsprodukterne, og kan give en meget bedre blod regulering og insulinniveau. Det er fibrene i kornet, som får blodsukkeret til at stige meget langsommere efter et måltid.

Blodpropper kan også reduceres, hvis man er tilhænger af fuldkornsprodukterne. Det er både i hjerne og hjerte at risikoen bliver mindre. Det skyldes igen, at fuldkorn at modvirke overvægt, idet det øger risikoen for bl.a. hjertekarsygdomme.

Kræft, som er et meget omtalt emne i tiden, kan også forebygges ved hjælp af fuldkorn. Igen på grund af overvægt, da overvægtige har en større risiko for at få kræft. Undersøgelsen på lige netop kræft, er dog ikke helt så sikker som de andre sygdomme. Men igen, er alle fuldkornets egenskaber med til at reducere chancerne. Det gælder alle de forskellige sygdomme.

Spis mere fuldkorn, det er godt for hele familien, store som små.