Kontrakten er underskrevet, og du glæder dig til at starte i dit nye job i næste uge. Du har fået et super godt indtryk af både virksomheden og ledelsen til dine jobsamtaler, og nu glæder du dig til at blive en del af teamet – og ikke mindst at vise, at de har valgt den rette person til jobbet.
At starte i et nyt job er spændende, men det er også hårdt. Du skal til at sætte dig ind i nye arbejdsopgaver. Du skal lære en ny kultur og de indforståede regler at kende. Du skal lære nye systemer at kende. Du skal lære dine nye kolleger at kende. Du skal vise, at du har kompetencerne til at skabe resultater.
Der er mange ting, der fylder i dine tanker, og det kan derfor være mentalt udmattende at starte på et nyt job. Er du ambitiøs vil du med sikkerhed også gerne vise, hvad du kan allerede fra dag 1.
Har virksomheden tilrettelagt et introforløb?
Mange virksomheder har i dag et fast introforløb, som bliver tilpasset de nye medarbejdere alt efter deres rolle. Nogle ting er fælles uanset hvilken afdeling eller hvilket job en medarbejder skal starte i, mens andre informationer skal tilpasses til afdelingen.
I dag anvender en del virksomheder et HR system til at hjælpe gennem processen med onboarding af nye medarbejdere. En del af materialet kan eksempelvis være præsentationsvideoer af virksomheden og afdelingen, eller det kan være information om virksomhedens værdier, vision og mission.
Virksomheden har uden tvivl en idé om, hvad det er vigtigt at introducere dig til, men dette er ofte meget målrettet efter din nye stilling og afdeling. Du bør derfor også selv forberede dig på dit nye job – både inden du møder ind på første arbejdsdag, men også gennem den første måned.
Forbered dig selv på dit nye job
Inden du starter på dit nye job, er der nogle overvejelser, du med fordel kan gøre dig. Du vil komme til at hilse på en masse mennesker gennem din første tid, som alle gerne vil høre mere om, hvem du er. Forbered derfor en kort elevatortale om dig selv – og øv den, så du kan huske, hvad du skal sige. Brug elevatortalen til ganske kort at fortælle, hvad du brænder for, og hvad du arbejder med.
Derudover bør du også overveje, hvad dine egne forventninger til jobbet og til dig selv er. Hvad vil du gerne opnå – og evt. også hvordan du vil arbejde dig hen mod dit mål.
Endeligt er det selvfølgelig også en god idé at sætte dig godt ind i virksomheden. Du har uden tvivl undersøgt virksomheden, da du skrev din ansøgning, men brug lidt tid og energi på at finde ud af endnu mere. Måske har virksomheden allerede sendt dig noget materiale forud for din opstart – i dette tilfælde bør du læse og se materialet igennem inden du møder første dag.
Den første måned på det nye job
Når du så langt om længe starter på jobbet, skal du gøre en indsats for også at komme godt fra start. Nu handler det nemlig om at falde på plads og finde til rette i din stilling. Du har lavet en forventningsafstemning med dig selv – men hvad er det virksomheden har af forventninger til dig?
Du skal ikke være bange for at tale med din nye chef om det. Nogle chefer vil selv bringe dette på banen til et evalueringsmøde, men gør han/hun ikke det, kan du sagtens selv tage initiativet til dette. Husk at det er for at hjælpe dig selv og sikre, at du er på rette kurs.
Lær dine kolleger at kende
Du kan din elevatortale. Du har øvet den, og kan den uden problemer. Det er nu, du skal bruge den!
Sørg for at få hilst på alle dine nye kolleger – også fra andre afdelinger. Sørg desuden også at få hilst på ledelsen, kantinepersonalet m.fl. Ud over, at du får sat ansigt på personer, der måske kan hjælpe dig, får du også gjort opmærksom på dig selv, så de også ved, hvem du er.
Tag dig tid til at tale med dine kolleger. Spørg evt. dine nærmeste kolleger, om de har 15-30 minutter til en uformel snak, hvor du kan finde ud af, hvordan du bedst arbejder sammen med denne person, få gode råd til din dagligdag, og hvad du skal være opmærksom på, samt lære mere om virksomhedens styrker og udviklingsområder.
Det er vigtigt, at du lærer dine nærmeste kolleger at kende, men det er også vigtigt, at du lærer dine øvrige kolleger at kende. Vær derfor ikke bange for at opsøge dem – spørg fx om I skal spise frokost sammen, så I får mulighed for at snakke sammen.
Endeligt er det en god idé at deltage i de sociale arrangementer, der er på arbejdspladsen. Det er et oplagt sted at lære endnu flere af dine kolleger at kende. Og har du gjort en indsats for at lære den at kende i løbet af arbejdsdagen, vil du også have dem at støtte dig op ad til de sociale arrangementer.
Vær opsøgende og stil spørgsmål
I takt med at du lærer dine kolleger bedre at kende, vil du også finde ud af, hvem du kan henvende dig til med dine spørgsmål. Det er helt normalt, at man som nyansat har et hav af spørgsmål til arbejdsopgaver, processer, systemer og så videre. Her er det vigtigt, at du ikke er bange for at spørge om hjælp – for det er trods alt denne hjælp, der skal styrke dig.
Når du deltager i møder, skal du heller ikke være bange for at stille spørgsmålstegn ved, hvad virksomheden ”plejer at gøre”. Måske han du en idé eller erfaring med, hvordan noget kan gøres bedre. Vær derfor ikke bange for at stille spørgsmål til dette, men husk at være konstruktiv. Måske er der en grund til, at de gør, som de gør.
Prioriter dine opgaver og vis, hvad du kan
I løbet af den første uge, vil du få tildelt en række opgaver. Her er det vigtigt, at du får skabt en struktur og får prioriteret dine opgaver. Det giver dig også mulighed for at vise, at du kan skabe resultater her og nu, men husk også at fokusere på de langsigtede opgaver.
Det kan være en god idé at skrive de forskellige opgaver, du får tildelt, ned. Dermed kan du bevare overblikket, og du er sikker på, at du ikke glemmer noget, selvom der er mange andre ting, der fylder i dit hoved.
Når du løser dine arbejdsopgaver, er det en god idé at opsøge sparring med dine kolleger. Når du beder om feedback synliggør du dine resultater, men viser samtidig også, at du gerne vil lære og blive endnu bedre.
Tilbage er der kun at sige: Held og lykke med dit nye job!