Massage er rart, men er der mon flere fordele?

Denne artikel indeholder reklamelinks

massage-er-godt-for-dig-top

Skønhed, behandlinger og selvforkælelse hænger ofte sammen. Det noget mange kvinder kan lide, og det er sundt for krop og sjæl, at blive forkælet ind i mellem. Massage er slet ingen undtagelse, og alle burde få massage en gang i mellem.

Massagen stammer fra 1800-tallet, i hvert fald som behandlingsform. Det var den fysiurgiske massage der blev brugt den gang, og folket vidste ikke meget om massage. Alligevel prøvede man sig ad, og behandlede folk med massage, når de havde ondt visse steder. Ingen var uddannet i kroppens anatomiske opbygning, og siden hen er der kommet flere metoder og uddannelser til – forskellen fra dengang til i dag er virkelig stor.

Men kan muskelspændinger, stress, fysisk- og psykisk velvære og meget mere afhjælpes med massage? Det kan du læse om i denne artikel.

Massage er virkelig godt

massage-er-virkelig-godtDer er blevet bevist, at massage har en rigtig god effekt på spændte muskler, som kan fjerne smerte derfra. Dertil er massage også behageligt, dog er der forskel på massage og måden den bliver udført på.

Det er vigtigt at massøren har styr på hvad det er han/hun laver. Udførelsen og effekten har meget at sige, for massøren er nødt til at ramme de spændte områder.

Når kroppen bliver rørt på sådanne måder udløses der nogle velvære-hormoner, som kan virke i kroppen flere dage efter behandling. Det giver dig styrke og velvære, som du kan leve højt på i dagene efter – behandlingen får dig i balance igen.

Hormonerne udløses når følelsen af tilfredsstillelse og lindring rammer din hjerne og din krop. Disse velvære-hormoner har en meget positiv effekt på bl.a. stress, humør og immunforsvaret.

Massage for hjernens skyld

Efter massage får musklerne en helt anden styrke. De bliver effektive, fordi infiltrationerne i dine muskelfibre bliver fjernet og dermed løsnet op. Det er godt for enhver, både sportsudøveren og kontorassistenten.

I det almene erhvervsliv kan man også få brug for massage. Målet er ikke det samme som sportsudøveren, så har du også brug får råstyrke – bare på en anden måde. Her er hjernen i fokus. Den skal være i flow ca. 8 timer på arbejdet, men også når du får fri. Hvordan sikre man sig, at hjernen er i flow hele dagen?

Massage får blodtilførslen og blodbanerne i gang, og det sker ved at spændingerne i dine skuldre og nakke bliver løsnet op. På den måde får din hjerne en bedre ydeevne.

Når massagen også hjælper på stress, så skyldes det også blodgennemstrømningen, idet den giver mere energi til hjerne og krop, samt udløser velvære-hormonerne, som er meget stresshæmmende. Massage kan altså modvirke stress, og andre negative virkninger plus den erstatter dem positiv energi som får din krop i balance.

Det gør massagen ved dig

massage kan loese op for smerterHar du problemer med smerter kan massagen løsne dem op, og derved vil dit indtag af smertestillende medicin blive reduceret. Det er godt for dit helbred.

Blodtryk og blodomløbet er noget vi skal have styr på. Massage kan hjælpe dig, som skrevet længere oppe, så hjælper massage på dit blodomløb og dermed også på dit blodtryk. Ti minutters massage et par gange om ugen kan være nok, og det vil kunne sænke dit blodtryk – og er især relevant for jer med forhøjet blodtryk.

Stress har en meget negativ virkning på immunforsvaret, og derfor kan massage gøre dit immunforsvar bedre, fordi dit stress niveau bliver lavere. Massagen har altså en meget positiv effekt på immunforsvaret.

Efter massage – HUSK

Når du har fået en massage behandling er det meget vigtigt, at du drikker vand. Det skyldes, at du har fået løsnet op for en masse affaldsstoffer fra dine muskler, og de skal skyldes ud med vand. Affaldsstofferne kommer ud i blodet, hvor efter de nedbrydes og udskilles med din urin.