Hvis man gerne vil i medierne med sin virksomhed, og det er der god grund til at gerne ville, så er et let trick at kunne sige, at man er først med noget. Hvad der er først er ikke altid specielt vigtigt, men journalister elsker at kunne rapportere om den første af et eller andet.
Det er naturligt nok, at journalister gerne vil have historier om noget, der er først. Det er det, der er det nye. Det ville være en stor nyhed, at den første McDonalds i Danmark åbner, hvis ikke de havde været her i forvejen, men restaurant nummer 131 er ikke så spændende. Det er ikke en nyhed værd.
Man kan ikke regne med pressedækning af ethvert påfund, der er det første. Der er en bagatelgrænse, men man hjælper sig selv gevaldigt, hvis man kan klistre første-prædikatet på sit pitch til journalisterne. Hvad enten man har fat i en journalist i telefonen eller gennem en pressemeddelelse, er det et godt greb at gøre brug af.
Utallige eksempler
At ’den første’ af et eller andet kommer i medierne er der utallige eksempler på. Blandt andet er Webapoteket, landets første online apotek, blevet optalt i både brede medier som Berlingske og i mere nicheprægede medier som Dansk Markedsføring, og det er ofte med tiltalen som Danmarks første online apotek.
Selvom apoteket udsprang af det lokale apotek, er Webapoteket det første apotek i Danmark, som fik en bevilling til at eksistere selvstændigt fra fysiske apoteket. Det skabte landets første online apotek.
Af andre eksempler kan der inden for den seneste tid for at sætte streg under, hvor udbredt det er, nævnes så forskellige ting som første overskud hos Geranium, første blafferstoppested foran et gymnasium, og den første fødsel af en zebrahaj i Danmark.
Som det ses kan grebet om ’første’ bruges i mange forskellige sammenhænge og være det, der får historien i medierne.
Eksponering uden parader
Omtale i pressen er værdifuldt for virksomheder på flere måder. Omtale i medierne kan være med til at give opmærksomhed om ens navn, så ens potentielle kunder ser, at man eksisterer. Det er en forudsætning for, at man som forbruger eller virksomhed vil handle med nogen.
Medieomtale er også med til at give legitimitet, fordi folk generelt stoler meget på de etablerede medier. Kan man blive nævnt i TV2, Politiken, Børsen eller lignende medier, får man en del af den troværdighed, som medierne i sig selv har, og det er værdifuldt.
På den måde kan man komme ind på folk på en effektiv måde. Læsernes, lytternes eller seernes parader er nede, netop fordi medierne har en troværdighed i forvejen, og det er en stor fordel, at man kan komme ud til potentielle kunder, uden man skal igennem et forsvar eller filter.
Når det er sagt, er der selvfølgelig et filter, som er de journalister, der skal formidle historierne, man forsøger at sælge til dem. Det er i sidste ende dem, der bestemmer, hvad der bliver fortalt, og selvom man kan arbejde sammen med journalisterne, har man ikke fuld kontrol, når man er i pressen.