Meget motion er ikke nødvendigvis bedst, hvis du vil tabe dig

Der er mange mennesker, som ønsker at tabe sig. Det er ikke altid, at du skal vælge en hel time frem for en halv time, når det handler om motion og vægttab.

Der er godt nyt for de danskere, som ønsker at tabe sig, men som ikke føler helt så meget for mange timers motion. Vi ved alle sammen, at jo længere tid du bruger på motion, jo mere energi forbruger du. Det skulle gerne kunne give et større vægttab på sigt, men noget tyder på, at der er flere faktorer, som spiller ind med henblik på vægttab.

En undersøgelse viser, at overvægtige mennesker opnår det samme vægttab, ved at motionere 30 minutter frem for at motionere en hel time. Det er en undersøgelse, som er blevet belyst af Videnskab.dk.

Mindre motion giver mere energi

Undersøgelsen viser, at hvis man træner i mindre grad, så har man mere overskud til bevægelse resten af dagen. Det er netop her, selve pointen ligger i små mængder af motion over flere dage.

Der er altså lys forude, for de danskere, som er lidt for overvægtige og som ikke helt kan overskue store mængder af motion i fitnesscentret. Derfor råder eksperterne til, at danskerne i stedet breder deres træning ud over flere dage, i stedet for at træne i flere minutter den samme dag.

Ved at brede træningen ud over flere dage, vil motionisterne kunne holde til, at bevæge sig gennem hele dagen, i stedet for at gå død på sofaen efter en enkelt dags hård træning.

Når man vælger små mængder af motion, risikerer man heller ikke, at overbelaste kroppen og derved kan kroppen hurtigere genopbygge muskler, så man på den måde kan blive hurtigere klar med mindre hviledage.

Kettlebell

Gode træningsmetoder

Til de danskere, som netop nu sidder og læser dette som en kæmpe motivation, er der kun tilbage at sige, ”se at komme i gang, men med ro”.

Der findes rigtig mange forskellige måder at dyrke motion på. Mange eksperter mener, at det er sundt med en varieret motion. Det vil sige, at man bør variere sin træning med forskellige motionstyper. Herunder kan nævnes nogle stykker:

  • Svømning
  • Løb/ gåtur
  • Styrketræning
  • Cirkeltræning
  • Cykling

For ny-begyndende motionister er det en god idé, at starte ud i de nemme motionstyper, som eksempelvis svømning eller gåture. Det er vigtigt hele tiden at lytte til kroppen og holde de pauser, som kroppen har brug for. Sørg ligeledes for altid at have en vandflaske med, så du er sikker på, at holde din væskebalance i orden. Hvis ikke man sørger for dette, kan man risikere at blive svimmel og få det rigtig dårligt.

Motion er godt for alle menneske uanset deres størrelse og alder, men man bør altid lytte til sig selv, egen krop og ikke lade sig presse af andre. Dog er det vigtigt selv at sætte nogle mål, så man på den måde kan opretholde motivationen. Når man har et mål, er det ligeledes lettere, at se at man gør en forskel og se de resultater, som man præsterer.