Motion i kulden – Du må ikke gå i vinterhi

I takt med at tiden går så hurtigt som den gør, er det pludselig blevet vinter, og mange får en sådan lyst til at gå i vinterhi. Julen er så småt begyndt og ligeså er den travleste tid på året. Derfor bliver flere ting langt på hylden, og der bliver hygget mere med familie og venner.

Det betyder også, at især motionen bliver nedprioriteret. Det er der absolut ingen grund til, og slet ikke den udendørstræning. Der er koldt, og måske er fitnesscenteret mere tiltrækkende i de kolde vintermåneder, eller også at holde pause helt til foråret.

Den absolutte dårligste undskyldning er, at der er koldt udenfor. Det handler om påklædning, og når man dyrker motion skulle man gerne få varmen, også selvom der er minusgrader udenfor.

I denne artikel kan du læse mere om, hvorfor motion er ekstra godt i vintermånederne, og hvordan du holder gejsten og motivationen oppe i den mørke tid.

motion-i-kulden-intext_1Den kolde tid

December, januar og februar er vintermåneder, og her bliver det koldere og mørkere i vejret. Det er derfor svært at finde lysten til, at dyrke ligeså meget motion, som man ellers gør resten af året. Men vintertiden er også usund – især december. Her skal der hygges og den får ikke for lidt.

Kalorieindtaget stiger, og når julen og vinteren er forbi har vi endnu flere kilo at sloges med. De skal motioneres væk, og det bliver lang hårde end før julen og vinteren trådte til.

Om vinteren skal der også motioneres, og der er mange fordele ved, at der netop er koldere. For du forbrænder langt flere kalorier i naturen og den friske luft, end du gør på løbebåndet nede i fitnesscenteret.

  • Kroppen skal bruge mere energi på, at holde sig varm, især de legemsdele som udsættes for kulden.
  • På løbebåndet er der ingen forhindringer eller trafik man skal holde øje med, og derfor bliver kroppen ikke udfordret. Jo mere ujævn terræn der trænes i, jo mere forbrænder man.
  • Blæsten kan man ikke se, men den kan mærkes. Den giver modstand, så løb gerne i modvind, for så skal kroppen arbejde mere end hvis du løber i medvind.
  • Dit immunforsvar bliver styrket, og du bliver gladere og får mere energi af at dyrke motion – også om vinteren.

motion-i-kulden-intext_2Motivation

Hvad motivere dig? Skriv det gerne ned, så du til hver en tid kan finde det frem, og blive endnu mere motiveret. Det kan være faktorer som, ”tabe x-antal kilo”, ”gå x-antal procent ned i fedtmasse” eller ”at kunne løbe et halvmaraton”. Motivationen og målene er helt op til dig. De skal virke på dig og ikke en anden.

Mål og vej dig selv fra start og igennem forløbet, så du kan se forskellen. Det er en stor motivation, at kunne se sin udvikling, også selvom du ikke vil ned i vægt, men bare ønsker at kunne løbe langt. Lav en ugentlig status, og motiver dig selv på den måde.

Det kan også være en stor hjælp, at dele dine mål og forventninger til dig selv med dine Facebook venner. Der er flere apps der gør det muligt, at lægge din motion direkte på Facebook, så alle kan følge med. På den måde kan du få respons og skulderklap fra venner og bekendte, hvilket styrker dit selvværd og øger din motivation.

Aftaler

Er det svært at komme af sted, og undskyldningerne er nemme at finde på, så skal du ud og finde dig en makker. På den måde er du tvunget til at komme ud af døren. Her i den kolde tid, kan det også være rart at dyrke motion sammen med andre, da der kan være glat og mørkt.

Søger du flere udfordringer, kan du tilmelde dig til forskellige motionsløb. Der er rigtig mange løb i Danmark, også om vinteren.

Bevar fornuften – Sæt gang i motivationen og motionen.