Motivation til mere motion og træning

motivation-til-mere-motion-top

Vi er netop kommet ind i et nyt år, og det har sat tankerne i gang hos mange mennesker. Januar er blandt andet kendt for sine mange nytårsforsæt, hvor motion, kost og træning fylder meget. Det er dog ikke altid let at komme i gang, for i julen satte vi tempoet ned, spiste mere og var ikke aktive nok. Nu skal kroppen op i gear. Vi skal ud og svinge med arme og ben, tænke over hvad vi spiser og ikke mindst sørge for at vedligeholde det.

Fitness centre, løbeklubber og andre motionsformer boomer lige i tiden, og det er rart at se så mange mennesker motionere. Men sådan er det altid i januar måned – hvor mange holder mon ud, og kæmper videre efter januar/februar? De fleste nytårsforsæt holder ikke ret længe, men til gengæld starter de hvert år i januar.

En overskuelig start

motivation-til-mere-motion-1Det kan være hårdt, at få sparket sig selv i gang efter en lang, fredfuld og bespiselig jul. Dog er der ingen undskyldninger at hente, især ikke hvis du har lovet dig selv, at år 2016 skulle indebære mere motion og en sundere kost, for at få mere energi og overskud.

Det skal være slut med dårlige undskyldninger for at slippe udenom – du skal altså være indstillet på, at det her skal være din nye livsstil.

Læg en plan over dine mål, hvad du må spise og hvor meget motion du skal have i løbet af ugen. Vil du gerne tabe dig, skal du måle og veje dig engang imellem, for at se forskelle. Dette er også en motivationsfaktor, da vægten muligvis ikke vil falde hver uge. Centimeterne får din hjerne til at forstå, at der altså sker en masse, også selvom vægten ikke falder.

Planlægning er altid godt – det gør det lettere for dig at følge med, og det bliver svære at finde undskyldninger, fordi du ved at det er planlagt.

Start stille og roligt ud, så kroppen kan vænne sig mere og mere til dit nye liv. En livsstilsændring sker ikke fra den ene dag til den anden, i hvert fald ikke hvis du har nogle laster, du også skal slippe.

Motionen er ligeså vigtig som kosten. Husk på, at familien også har godt af at spise sundt, dog er der ting børn har brug for i deres kost. Er det svært at få motioneret, så tag børnene med eller find dig en makker.

Træning skal der til

motivation-til-mere-motion-3Træning og motion er vigtigt for alle. Det sikre os, at kroppen er sund og rask og derved lever vi længere. Men hvilken form for træning eller motion skal man vælge, nu hvor man prøver at komme ind i en ny livsstil.

Der er flere ting at vælge i mellem, men du skal være klar og interesseret i det du vælger. Det nytter ingenting, at starte til en sportsgren, hvis det ikke siger dig noget.

Fitness og løb er altid et godt sted at starte. I fitness centrene får man en undervisningstime, så man lærer at bruge maskinerne ordentligt. Dertil kan man de fleste steder også få adgang til en personlig træner, hvor du får sparing, hjælp og bliver målt og vejet. På den måde forpligter man sig over for sin træner.

Har man disciplin nok selv, til at kunne styre sine egne mål, ruter og sværhedsgrader – så er løb en meget nem måde at komme i gang med at motionere på.

Søger du efter mere motivation til, at komme af sted skal du anskaffe sig en skridttæller. Den kan du bruge både i hverdagen på arbejdet, i skolen og når du motionere. På den måde kan du hverdag se hvor mange skridt du har taget, også sætte mål ud fra det.

Man kan købe skridttællere, som kan mere end bare at tælle dine skridt. Nogle kan estimere kalorieforbrug og fedtforbrænding.

Nem og effektiv sport – Løbetræning

motivation-til-mere-motion-2Ønsker du at starte med at løbe, skal du først finde ud af hvad din krop egentlig kan holde til. Har du aldrig løbet før, eller holdt en lang pause, er kroppen ikke klar til at løbe langt de første par gange. Start ud med at gå i rask tempo eller skiftevis løbe og gå, også øg hastigheden og distancen mere og mere.

Løb er en meget effektiv og nem sport for alle. Så om du er nybegynder, øvet eller eliteudøver kan løb være den perfekte måde at motionere på. Løb er rigtig godt, og kan hjælpe med vægttab, et bedre helbred og/eller et lavere stressniveau og mere energi og overskud.

Løbetræning er en motionsform, hvor du selv kan bestemme hastighed, længde og stigninger. Du kan selvfølgelig melde dig ind i en løbeklub, så du ikke er alene om det. Ved løbetræning er der en meget stor fleksibilitet, især hvis du ikke er i en løbeklub, for så bestemmer du selv hvor og hvornår du vil løbe. Træningen skal passe ind i travl hverdag, men det skal ikke forhindre dig. Planlæg din hverdag, og find tid til at motionere.