Myter om træning

Myter om din træning

Der er altid mange meninger om alting. Nogle kan være mere rigtige end andre. Og når det omhandler træning, er der hundredevis af gode råd og vejledninger. Holder nogle af dem stik? Bør man spørge en professionel? Eller kan man overhovedet stole på dem? Det er i hvert fald vigtigt, at man ikke hopper på alle vogne, men at man tjekker det ud f.eks. på nettet eller med omgangskredsen.

Træning og motion er sundt for din krop, men det er ikke sundt at overdrive. Sådan er det med alting. Under motion begynder dine muskler at producere hormoner. Disse hormoner sætter gang i en række kemiske processer i kroppen. Processerne gør dig gladere, stabiliserer din appetit, forebygger sygedomme og giver mere overskud. Alt dette får dig til at føle, at kroppen er i live og at den fungere som den skal.

Hvordan træner du?

Træning kan være mange ting, og det er forskelligt hvad folk ser som træning. Nogle mener, at trapperne op og ned fra lejligheden på 2. sal er god og nok træning, mens andre træner fysisk hårdt hver dag i et fitness center.

Ligeså mange måder man kan træne på, ligeså mange meninger og myter er der om træning og motion. Er konditionstræning den eneste vej til vægttab? Med tusind skridt om dagen, behøver du ikke træne, og ømhed efter træning skal trænes væk. Dette er bare et udpluk af de mange myter, som kommer på tale, når vi snakker om motion og træning.

Myter der holder stik

Morgentræning er mere effektiv end træning på et andet tidspunkt. NEJ, men nogle mennesker har en høj energiomsætning om morgenen, mens andre har om aftenen. Er du f.eks. B-menneske, så orker du ikke morgentræning og har altså mere energi om aftenen – og omvendt med A-mennesker. Du kan ikke præstere på samme niveau, hvis du er søvnig og kroppen er træt. Træn derfor når du har overskud og energi til det, for her er din krop mest klar til det.

Ømhed skal trænes væk. NEJ, for din krop skal have lov til restituere efter træning. Hvis du ikke træner din ømhed væk, så gør du ondt værre og nedbryder muskelvævet i stedet. Du skal dog ikke ligge på sofaen til smerterne er væk, men gå en tur eller tage cyklen. Det kan være dejligt, at få lidt blodgennemstrømning i det område, hvor musklerne er ømme.

Udstrækning mindsker ømheden. NEJ og dog. Det er ikke bevist at udstrækning af muskler mindsker de kommende muskelsmerter. Dog mener nogle, at de oplever mindre ømhed efter udstrækning. Så hvis du synes det virker på dig, så bare fortsæt til det modsatte er bevidst.

Går du ti tusind skridt om dagen, så har du trænet nok. NEJ, ti tusind skridt er godt for dig og dit kredsløb. Men det er ikke nok i sig selv, hvis du ønsker sundhedsmæssige effekter, som kommer af motion. Pulsen skal højere op end gåtur og styrketræning, for at sunde effekter kommer.

Den sikre vej til vægttab er konditionstræning. NEJ, hvis du skal tabe dig, så skal pulsen op. Ved konditionstræning får du et sund kredsløb, men det er ikke vejen til færre kilo.  Kridt løbeskoene og lav noget intervalløb, også supplér med styrketræning, for at muskelmassen holder også gang i din forbrænding.

Ved lav intensitet forbrænder man mest fedt. NEJ, din krop forbrænder hele tiden kulhydrat og fedt, men ved højintens træning får du en højere efterforbrænding, og derved forbrænder man meget mere fedt. Hvis du gerne vil smide et par kilo, skal du forbrænde flere kalorier end du indtager.

Forbrændingen er det samme ved løb og gang. NEJ, det er ikke lige meget om man løber eller går 5 km. Ved højt tempo forbrænder man væsentlig mere end ved gå eller lunte ture. Tempoet er, ligesom kropsvægten, vigtig for kalorieforbruget under løb.

YOGA er motion. NEJ, Yoga er ikke fysisk motion. Det er sundt for hovedet og for din krop. Nogle former Yoga er dog bedre og mere fysiske end andre. Hvis du elsker Yoga, og ønsker at bruge denne form for motion, så tag den mere fysiske Yoga som f.eks. Asthanga.

Muskler bliver til fedt, hvis man ikke træner. NEJ, dine muskler bliver ikke til fedt, hvis du ikke træner dem. Dog bliver din muskelmasse slap. Propper du mere ind i munden end du forbrænder, så kommer der mere fedt på din krop. Det handler derfor om, at have styr på sin kost, hvis man ikke træner.

Maveøvelser bliver til six-pack. NEJ, du kan lave alle de mavebøjninger du overhovedet orker hver dag uden at få six-pack. Her spiller kosten også en væsentlig rolle, ligesom hele kroppe skal trænes hvis man vil tabe sig. Husker du derimod at spise rigtig og lave øvelser, så skal six-packen nok kommer frem på din mave.