Når danskerne køber bil – forskellen på mænd og kvinder

Denne artikel indeholder reklamelinks

Der er stor forskel på, hvilken foretrukken bil der er mellem mænd og kvinder. Mænd tænker generelt med hjertet, mens kvinder tænker med hjernen, når der skal vælges ny bil.

Når danskerne skal investere i en ny eller brugt bil, er der en stor forskel på, hvilken bil mænd og kvinder vil foretrække at smide deres penge efter. Mænd tænker ofte med hjertet, mens kvinder primært tænker med hjernen viser en undersøgelse, som er lavet af BilBasen.

Populariteten af de dyre biler vs. De billigere modeller

Der er stor forskel på populariteten af biler mellem mænd og kvinder. Det har Jan Lang, som er markedsanalytiker hos BilBasen lavet en undersøgelse om. Undersøgelsen viser stærke resultater på, hvilke biler de to køn går efter. Der er stor forskel på bilkøb mellem kvinder og mænd.

”De dyre bil mærker, som eksempelvis Audi, BMW og de store modeller af VW’ere trækker stor opmærksomhed blandt mænd. Kvinderne derimod er typisk på udkig efter modeller som VW Polo og Peugeot 206 dobbelt så ofte, som mænd er”, fortæller Jan Lang.

Ofte har mænd en tendens om, at drømme sig langt væk i store og dyre modeller inden de foretager deres reelle køb af bilen. Kvinderne er derimod langt mere målrettede hvad angår dette valg. De tænker økonomisk fra starten af, og ender ofte i sidste ende med, deres første foretrukne valg.

Popularitet af bilerne på BilBasen

BilBasen er et af de onlinemedier, hvor flest danskere søger efter deres ny komne køb af bil. Mere end 10 millioner søgninger i året 2013 blev vurderet og lavet til en liste over de mest foretrukne biler blandt henholdsvis kvinder og mænd. Resultatet af denne analyse kan du se herunder:

Kvindernes favoritbiler

  1. VW Polo
  2. Peugeot 206
  3. Skoda Fabia
  4. VW Passat
  5. Opel Corsa

Mændes favoritbiler

  1. Audi A4
  2. BMW 3-serien
  3. VW Passat
  4. Audi A6
  5. Ford Mondeo

Den realistiske kvinde og den drømmende mand

Ud fra denne analyse ses et tydeligt resultat over, hvilken taktik de forskellige køn anvender i det danske samfund, når der skal investeres i en ny eller brugt bil. Resultatet viser tydeligt, at mænd er meget drømmende og går måske ofte mere op i, hvilket indtryk bilen gør over for andre mænd, hvorimod kvinder er meget taktiske og tænker enormt meget på økonomien og den praktiske del af bilkøbet.

Hvilket valg der er det rigtige, om det er det drømmende eller det realistiske er ikke til at vurderer. Det er mange gange op til den enkelte person, om de foretrækker og i virkeligheden har brug for den bil de har investeret i. Mange danske familier har i dag gerne mere end én bil og det er derfor ofte muligt, at begge parter kan få tilfredsstillet deres behov inden for bilkøbet.

Det dyre valg af bil kan mange gange have noget at gøre med, lange bilture og et valg af, at bilen skal have en høj komfort. Hvis man derimod kigger på det kvindelige valg af bil, kan det have noget at gøre med, at kvinder ikke går så meget op i komfort, som mænd gør. Det kan samtidig også have noget at gøre med, at kvinder generelt prioriterer deres penge andre steder, end i deres biler, og at de stadig ikke går helt så meget op i biler som mænd gør.