Opdag de sundeste nødder på markedet

Denne artikel indeholder reklamelinks

Nødder er fulde af protein og betegnet af kloge mennesker som sund slik. Det er altså en super god snack, som er virkelig sund. Der findes dog nogle nødder, som er bedre end andre.

Her er en god liste med de nødder, som du især bør prioritere, hvis du tænker på dit helbred og din sunde livsstil. Hvis ikke man er meget før nødder, så er der måske nogle gode råd her, som du kan bruge til, at gøre nødderne ekstra delikate og lækre at spise.

Listen med de sundeste nødder

Nødder er meget kendte for, at stå i stedet for slik eller andre søde sager, når den ”sjove sult” melder sig i maven. Nødder er sunde fordi, de er fulde af protein, fibre og essentielle fedtstoffer – kort sagt sunde snacks.

Mandler

Mandler er fyldte med fibre og calcium, som kan hjælpe kroppen med, at reducere det dårlige kolesterol i kroppen. Derudover er de rige på E-vitaminer, som er et nærringsstof, der forbedrer huden. Undersøgelser viser ligeledes, at mennesker der spiser mange mandler, taber sig lettere i vægt, end de mennesker der ikke spiser dem.

Valnødder

Denne nød er fyldt med antioxidanter, som er godt mod hjertesygdomme, kræft og tidlig ældning af huden. Denne slags nød kan ligeledes nedsætte kolesteroltallet i kroppen og indeholder flere omega-3-fedtsyrer end nogen anden nød, hvilket er godt mod betændelse.

Paranødder

Paranødden er fyldt med selen, som er et minetal, der er nødvendigt for, at kroppen kan producere thyreoideahormoner. Det gør at denne nød er særlig godt for folk, som lider af lav skjoldbuskkirtelfunktion. Selen støtter ligeledes immunforsvaret og hjælper sår med at hele hurtigere. Man behøver kun at spise tre paranødder, for at få den mængde selen, som kroppen har brug for.

Pistacienødder

Disse nødder er særligt rige på vitamin B6. Det er et vitamin, som kroppen bruger til at holde hormoner afbalancerede. Det gør, at denne nød er særligt god for kvinder, som lider af menstruationsproblemer. Derudover indeholder de antioxidanterne lutein og zeaxanthin, som hjælper til at beskytte øjne.

Cashewnødder

Cashewnødder er særligt rige på protein og indeholder ligeledes et højt niveau af både jern og zink. Det gør, at de er et godt valgt for veganere, som ikke spiser kød. Derudover er cashewnødder en god kilde til mineralet magnesium, som kan beskytte mod aldersrelateret hukommelsestab.

Gode tips til endnu mere lækre snacks

Hvis ikke man bryder sig særligt meget om nødder, eller blot betragter dem som en kedelig form for snack, så er der måske stadig en mulighed for, at du kan tilberede dem, så de bliver endnu mere delikate.

Du kan eksempelvis riste nødderne på panden i olie. Nu vil du pludselig opdage, at smagen i nødderne træder mere i kraft og de vil smage endnu bedre. Grunden til at folk ikke foretrækker nødder, er ofte, at de ikke smager af ret meget. At riste dem på panden, vil ligeledes give dem mere sprødhed og du vil kunne spise dem, i stedet for de usunde chips. Prøv eventuelt at tilsætte nogle forskellige krydderier – kun fantasien sætter grænser.

En anden måde du kan tilberede dine nødder, er at varme den i ovnen. Læg først nødderne i saltvand og lad dem trække et par minutter, hvorefter du lægger dem på en bageplade i ovnen. Du kan også knuse dem og hælde salt over.

Der er mange forskellige måder, man kan få fordel af disse sunde proteinbomber. De kan også anvendes i bagværk. Det er både godt for kroppens slankhed, sundhed og nogle nødder kan endda beskytte hjertet og give en strålende hud.