På med skøjterne!

Denne artikel indeholder reklamelinks

paa-med-skoejterne-703x336

Vinteren er over os, og det betyder, at mange byer åbner for deres udendørs skøjtebaner. Skøjteløb er noget, der kan dele os i to grupper: gruppen, der synes, det er det mest fantastiske, og gruppen, der hellere vil hente varme drikke og passe på værdigenstande, mens de andre skøjter. Den sidste gruppe er dermed gruppen, der ikke kan finde ud af at stå på skøjter – de føler sig usikre, mangler balance og er bange for at slå sig gentagende gange.

Skøjteløb er for alle!

Selvom det langt fra er alle, der er gode til at stå på skøjter, så er det noget, alle kan lære. Det handler om, at man bare skal kaste sig ud i det. Det er børn især gode til. De tænker ikke så meget over, hvad der kommer til at ske, de gør det bare. Det kan du lære noget af!

Skal du stå på skøjter, og føler du dig usikker, så får du her nogle gode råd til, hvordan du kan lære det.

Råd 1: Fokuser på noget andet

Lad være med at tænke for meget over, hvad du laver. Vær ikke bange for at falde. Koncentrer dig i stedet om noget andet. Bliver der spillet musik – så syng med. Snak med dine venner, som også er med ude at stå på skøjter. Fjern fokus fra det du gør, så falder det dig mere naturligt, og du bruger ikke ekstra energi på at spænde op i hele kroppen, fordi du er bange for at falde.

Råd 2: Stå rigtigt

paa-med-skoejterne-staa-rigtige

En stor del af det at stå på skøjter handler om, at du står rigtigt. Med den rette kropsholdning bliver det meget lettere for dig at holde balancen, og du vil spænde mindre i din krop.

Sørg for at være let bøjede i knæene, rank din overkrop og slap af i hofterne. Vend også dine fødder lidt udad og hold tyngdepunktet på hælene. Din overkrop skal være rank, men sørg for ikke at spænde i overkroppen. Slap af i både overkrop og hofter og lad dermed dine ben arbejde. Dine hofter skal blot følge dine bens bevægelser.

Har du brug for lidt ekstra hjælp til at holde balancen, så løft dine arme ud til siderne. Dette giver dig en bedre følelse af balance.

Råd 3: I tilfælde af at du falder …

paa-med-skoejterne-fald

Skulle du falde, hvilket mange uøvede nok ser som obligatorisk, så skal du sørge for at komme hurtigt på benene igen. Kig dig om inden du rejser dig. Så er du sikker på, at du har plads nok og at andre ikke falder over dig, eller kommer til at skøjte over dine fingre, fordi du pludselig sætter hånden i isen der, hvor andre skøjter.

Inden du går på isen kan det også være en god idé at tømme lommerne. Det kan gøre ekstra ondt at lande på et bundt nøgler, som ligger i lommen.

Det kan også være en god idé at beskytte dine albuer, knæ og håndled, hvis du føler dig meget usikker på isen. Selvom du måske synes det kan se kikset ud, så kan det være en god idé – er det trods alt ikke bedre at se kikset ud, end at brække albuen i et fald?

Fordele ved skøjteløb

Der er mange fordele ved skøjteløb. Det er en sjov aktivitet, som du kan invitere din kæreste, dine venner eller din familie med på … eller det er nok sjovest, hvis man kan finde ud af det. Skøjteløb kan alle dog lære, så der er ingen undskyldninger for at blive hjemme.

Skøjteløb er super god motion. Det skåner dine led mere end ved løbetræning, og så bruger du hele din krop. Derfor vil du ofte også føle dig udmattet allerede efter en time. Når du begynder at føle dig træt, så er det da også oplagt at holde en pause og få en kop varm kakao, inden du hopper på isen igen. Det er med til at gøre det endnu hyggeligere at tage ud og stå på skøjter.

Forlæng din sæson på skøjter

De udendørs baner har en begrænset åbningsperiode. Temperaturen skal helst være under frysepunktet, ellers kan det være meget omkostningskrævende for kommunerne at holde skøjtebanerne i gang. Heldigvis findes der et alternativ: skøjtehaller. Der findes 9 skøjtehaller fordelt i Danmark – måske er en af dem nær dig?

Skøjtehallerne har et fugtigt klima, og der er derfor stor risiko for kondensdannelse og bakterievækst. Derfor findes der effektive affugtningssystemer til skøjtehaller, som netop har til formål at undgå og forebygge kondens og bakterievækst.

Kendte skøjtebaner

paa-med-skoejterne-kendte-steder

Når du bliver bidt af skøjteløb kan det være at din næste udenlands juleferie skal forbi en af de kendte skøjtebaner, der er i Verden. I så fald kan turen gå til:

  • Den Røde Plads, Moskva
  • Városliget, Budapest – Europas største skøjtebane
  • Rockefeller Center, New York
  • Winter Wonderland, Edinburgh
  • Eiffeltårnet, Paris – skøjtebanen er i selve tårnet
  • Winterlude, Ottowa – verdens længste skøjtebane
  • Somerset House, London
  • Hotel Venetian, Las Vegas – ja, alt kan lade sig gøre i Las Vegas