Danskerne er blevet meget bedre til, at spare penge og sætte dem over på en opsparing. Det skyldes muligvis, at vi endeligt efter en lang finanskrise kan se lyset for enden af tunnelen. Vi har fået flere penge mellem hænderne, og nu handler det om, at bruge dem fornuftigt.
Det er dog ikke altid nemt, at bruge sine optjente penge så fornuftigt, som vi ellers gerne ville. I hvert fald ikke når det kommer til indkøb af mad og andre dagligvarer.
Butikkerne har en helt masse tricks i ærmerne, og det får os til at købe mere eller blive fristet til noget, der ikke står på indkøbssedlen. Det kaldes impulskøb, og kan hurtigt blive en dyr affære.
Placering af varer
Det er dog ikke så let, som det lyder. Butikkerne gør nemlig alt for, at præge os lidt ekstra på. Kurven eller vognen skal jo fyldes op, og tilbuddene er ikke til at stå for.
Men hvordan kan diverse butikker og supermarkeder vide, hvad der påvirker os til at købe ting vi slet ikke skulle have, og hvilke metoder bruger de til at påvirke vores sunde fornuft?
I mange år har man lavet mange undersøgelser på, hvad mennesker tænker og ser når de er ude og handle, og ud fra det laver man en masse tricks, så folk køber flere ting.
Placeringen af varerne i de forskellige forretninger er alfa og omega for, hvor meget der bliver solgt. Mange steder beskæftiger de sig med begrebet space management, som handler om at ændre de varer butikken har på hylderne – og det gør man ud fra salgstal, psykologi og forbrugsvaner.
Denne metode kan lave en 100 % omsætningsløft, blot ved at flytte på varerne og optimere hylderne. Ofte handler det om, at gøre varerne mere synlige, og det er ofte de varer butikken tjener mest på, der står i øjenhøjde.
Det er vigtigt at huske på, at der ikke er nogle som ønsker at snyde dig – butikkerne ønsker blot at sælge flere varer, og derfor bruger de metoder, som får folk til at falde i med begge ben. Fx når du står i kø ved kassen. Her er slikket placeret, og det er meget bevidst – hvem får ikke lyst til et eller andet når køen er lang?
Derfor bruger de tricks:
Butikkerne er mest interesseret i, at kunderne bliver der så længe som muligt. Det ses fx i Fakta’s slogan ”Det tager kun 5 minutter, men vi vil så gerne ha’ at du bliver lidt længere”. Det er et tydelig bevis på, at forretningerne gør alt hvad de kan, for at give kunden den bedste oplevelse, så de bliver længere og køber flere varer. Det er i de 5 minutter ekstra, der giver flere impulskøb, og mere omsætning for butikken.
Butikkerne ser på hvad, der virkede i går og ændre på det, der ikke virkede. Kunderne skal føle sig velkommen, for det er dem der sikre at butikken kan overleve. Føler kunderne sig snydt, kommer de ikke igen.
Virkemidler
Har du nogensinde tænkt over, hvilken duft der er i dit lokale supermarked? Dufter der fx af nybagt brød løber mundvandet med det samme, og det får dig til at købe frisk brød, selvom det ikke var meningen. Duften er en af de bedste metoder, til at få solgt flere varer. Dog kan der være andre årsager til, at du køber frisk brød – fx ligger bageren altid placeret lige når du kommer ind i butikken, og den er let tilgængelig når du skal ud igen.
Varernes placering
Opstilling i butikken
Ofte ser du displays i butikkerne. Det er varer opstillinger, som står det helt forkerte sted i butikken. Fx syltetøj, som står midt i forretningen. På den måde får produktet en anden mere visuel opmærksomhed, og kunderne kan ikke undgå at se varen, og det sælger.
Flere varer for samme pris
Den klassiske køb to for ens pris, virker hver gang. Der er næsten altid en mængde rabat på frugt og grønt, og det får folk til at købe mere.
Skiltning og farver
Prisskilte er som regel markeret i stærke farver, ofte gul, for at sandsynligheden er større for at du ser den. Skiltene kan blive for store, men de fleste forretninger er gode til at begrænse sig. Skiltene er placeret i øjenhøjde, så du lægger mærke til dem med det samme.