Pas på din krop, teenager!

I teenageårene sker der mange ting med kroppen. Kroppen udvikler sig, fordi man er på vej til at blive voksen. Grundet den store ombygning hos mange unge, reagere de ofte langsomt, surt eller i hvert fald anderledes end førhen.

Den såkaldte ombygning foregår både i hjernen og i kroppen, og kaldes oprindeligt puberteten. Det er den periode i livet, hvor man går fra barn til voksen. Kroppen ændres fra enten drenge krop til mandekrop eller pige krop til kvinde krop. Puberteten starter omkring 11-12 års alderen og kan vare helt til man er 18-20 år. Dog varierer det meget fra person til person.

Når man kommer i puberteten begynder man ofte, at interessere sig for nye ting. Heriblandt kroppen, seksualitet, fest, tøj og udseende. Man bliver mere nysgerrig på voksen livet, og dets mange ukendtheder.

Kun 1 krop gennem hele livet

De mange nye interesser gør også, at de unge glemmer at røre sig. Det er ikke motion og sport, der står øverst på listen. Heller ikke selvom fokus er sat på kroppen og dens udvikling.

Motion betyder meget i ungdoms årerne, netop fordi kroppen er under udvikling. Motion er med til at holde kroppen i gang både mentalt og fysisk. Dyrker man ikke motion mens man er ung, er der større risiko for, at blive overvægtig og få andre tilsvarende livsstilsygdomme i sit voksenliv.

Som teenager skal man helst dyrke motion regelmæssigt, for at opretholde den fysiske og mentale sundhed. Ca. 60 minutters motion om dagen, også en sportsgren et par gange om ugen. Det vil virke bedst på kroppen, og netop sørge for, at kroppen og hjernen har det godt.

Hvis man derimod dyrker motion som ung, er det lettere for kroppen at opretholde et aktivt voksenliv. Der er også andre fordele ved at dyrke motion i teenageårerne. Man kommer til at se bedre ud, mere sund og musklerne bliver markeret.

Dertil er motion også sjovt, og man kan få mange sociale relationer og selvværdet bliver bedre. Man bliver et mere positivt menneske af at dyrke motion og sport.

Det kan du selv gøre:

Det er vigtigt med en sund ungdom, og der er mange ting man selv kan gøre, for at være sund og for at sikre sig et bedre og sundere voksenliv.Pas_på_din_krop -- intext (1)

  • Når du skal til fest, så indtag dansegulvet og dans hele natten. Det er sjovt og man forbrænder mange kalorier ved dans. Dog skal du helst undgå alkohol eller i hvert fald ikke indtage så meget.
  • Dyrk motion flere gange om ugen – sørg altid for at have det sjovt, men hårdt under motion.
  • Snup cyklen i skole og når du skal andre steder hen, så slipper dine forældre for at kører land og rige rundt med dig, og du får motion.
  • Spis sundt. Madpakker er ikke ret spændende, men en masse frugt og grønt smager godt og er sundt. Tager du med til hele dagen, vil din energi også blive bedre, hvilket er meget vigtigt for at hjernen og kroppen kan følge med.
  • Tak pænt nej til søde, salte og fede sager.
  • Vær aktiv i frikvarterende i stedet for at ryge cigaretter.
  • Alkohol er pludselig et must, for at være med. Men vendt så længe du kan, eller drik mindre. Man mister ikke kontrollen ved et mindre indtag, og man gør ikke ting man vil fortryde igen. Dertil har man det også bedre dagen efter, hvor man igen kan være aktiv.

Sund mad = Sund energi

Pas_på_din_krop -- intext (2)Sammen med motionen, er indholdet af mad i hverdagen også meget vigtig.

Pigerne spiser oftere sundere end drengene. Mens drengene er mest fysisk aktive. I teenageårene udvikler mange dårlige spisevaner. Måltiderne bliver usunde. Morgenmaden springer man over, fordi man hellere vil sove det længere. Dertil er regel for mange skoler, at man i de store klasser må gå til bageren eller i brugsen i frikvarterene.  Det gør det dog ikke nemmere for de unge, at komme uden om de usunde madvaner.

Det er vigtigt, at spise mad regelmæssigt i løbet af dagen. De tre hovedmåltider skal fyldes ud med varieret kost med masser af fibre. Spis grønt og frugt, og undgå fedt og sukker. På den måde får du god energi til både hjernen og kroppen.

Den sunde kost er også forebyggende. Idet meget fedt og sukker kan fremkalde livsstilssygedomme og overvægt. Spiser man sund i sine teenageår, får kroppen nogle robuste og gode byggesten, så man kan færdigudvikle kroppen. Den sunde krop i ungdomsårene, gør det også nemmere, at leve sundt og et langt voksen liv.