Pilates styrker din kropsbevidsthed og forbedre kropsholdningen

Med Pilates er det muligt at styrke kroppens bevidsthed og få en langt bedre kropsholdning gennem de mange smidige bevægelser. Det giver en langt mere smidig og stærk krop og er en god og sund måde at træne på.

Mange danskere har opdaget glæden ved pilates, men mange kunne stadig have godt af mere træning som denne træningsform. Det er en træningsmetode, som styrker muskulaturen over alt på kroppen og giver en langt bedre smidighed i muskulatur og led. Dette gøres ved styrketræning af muskler omkring mave og ryg samtidig med en koordineret udførelse af øvelser med arme og ben.

Pilates gør godt for kroppen og sindet

Mange mennesker har allerede opdaget glæden ved pilates. Især er der mange gravide kvinder, som har set en særlig glæde i denne unikke træningsmetode. Her træner man både muskeludholdenhed, smidighed og vejrtrækning. Det er primært kvinder, som gør brug af denne træningsmetode. Ved første øjekast ser træningsmetoden ikke særlig hård ud og minder utrolig meget om yoga. Går man i dybden med denne træningsmetode, så er det muligt at træne muskler på samme niveau, som med almindelig styrketræning.

Efter den første træning vil man kunne mærke en forskel, efter 10 gange med pilates træning kan man se forskellen og efter 30 ganges pilates træning har man generhvervet en helt ny og sund krop.

Den store skaber

Skaberen af pilates hedder Joseph H. Pilates og var tysker. Han immigrerede til USA, hvor han åbnede et fitnesscenter, som delte adresse med New York City Ballet. Siden dengang har pilates været en yderst populær træningsform blandt de mange berømte dansere, fordi de har haft brug for styrketræningen som grund træning. Det var en træningsform, hvor man kunne styrke muskulaturen uden af den svulmede og blev usmidig. Det var begyndelsen på en meget populær træningsform.

Pilates er godt af mange grund, se med her:

  • Det styrker både store og små muskler, hvilket giver slanke og stærke samt smidig muskler frem for stærke, korte og fyldige.
  • Med pilates berører man alle muskler – også de muskler, som man ikke engang aner man havde.
  • Det giver en sund og god modvægt til de mange uhensigtsmæssige arbejdsstillinger, som man for eksempel får ved kontorarbejde.
  • Pilates styrker kroppens svageste led i både ryggen, lænden, maven og bugen.
  • Det giver dig en bedre balanceevne mellem både kroppen og sindet.
  • Det stimulerer blodcirkulationen i hele kroppen.
  • Pilates er yderst velegnet til eksempelvis genoptræning efter skader eller en operation.
  • Pilates er en skånsom træningsmetode, uanset køn, alder og andre forudsætninger. Alle mennesker kan give sig i kast med denne træningsmetode.
  • Denne træningsmetode øger kropsbevidstheden, så du får en langt mere rank holdning i din krop og dine bevægelser. Dette gælder både, når du bevæger dig rund, når du sidder ned og når du står op. Du vil ligeledes blive mere bevidst om at bevæge dig korrekt, så du ikke risikerer skader.

Sund og slankende træningsmetode

Pilates er en træningsmetode, ligesom så mange andre. Denne metode minder meget om yoga, da du her både kroppen og sindet med i selve træningen. Pilates er ikke konditionstræning og man får derfor ikke pulsen op, men det er dog stadig muligt at tabe sig ved brugen af pilates øvelser. Man aktiverer alle musklerne i kroppen og vil derfor stadig opnå forbrænding af fedtvævet i kroppen. Med pilates strammer du dine muskler op og får en langt mere smidig krop, hvilket i særdeleshed er sundt. Det vil medføre, at du har nemmere ved at kombinerer det med anden daglig motion, som eksempelvis løb og andre former for træning.

Ønsker du at tabe dig ved pilates, er det en god idé, at kombinere det med en kostomlægning og ligeledes supplerer det med anden form for træning.