Planlæg og hold fast!

Er du en af dem, som godt ved at din livsstil ikke er den sundeste, men også en af dem, som har prøvet at ændre den? Du er bestemt ikke den eneste.

Vi ved godt, at for meget sukker, rygning, fastfood og for lidt motion ikke er godt for vores kroppe.

Derfor vælger danskere, at lægge deres livsstil om, så de kan blive sundere og måske tabe sig. For de fleste handler det om kalorier og fedt. Desværre glemmer mange, at man ikke bare kan lave om på sit liv fra den ene dag til den anden.

At ændre sine kostvaner handler meget om planlægning. Men hvem planlægger, hvad man skal spise og hvornår, og hvor lang tid skal projektet vare? Ikke ret mange planlægger og gør sig disse overvejelser, og derfor går det ofte galt. Så er man tilbage til der hvor det hele startede.

Det beviser hvor svært det er, at holde fast i de nye vaner, og faktisk gøre dem til vaner.

I løbet af dagen tager du mange beslutninger, også beslutninger du ikke tænker over. Her er det den ubevidste del af hjernen som træder til, og her findes alle dine vaner. Hvorfor er det så, så svært at tilføje nye vaner?

 

PLANLÆGNING

Sundhed,-Svært-at-holde-de-sunde-vaner--intext_1Hvad er dit ønske, og hvorfor vil du overhovedet ændre på din livsstil? Tænk over det, og herefter kan du begynde at planlægge og forberede dig. Der skal nemlig en masse forberedelse og planlægning til, hvis man vil nå sit mål, og hvis man vil holde fast i de nye vaner.

Der er meget som skal planlægges ved sådanne livsændringer. Især mad og træning vil komme til at fylde meget. Planlæg faste dage og tispunkter for din træning, i stedet for at lave et mål, som hedder ”mere træning”. Sandsynligheden for, at du får trænet mere, når du har faste tider er meget større end hvis hjernen selv bestemmer det.

Dertil kan det også være en god idé, at starte sammen med en anden. At have en makker betyder, at man ikke så nemt at snyde sig selv, fordi man ikke lige orker eller gider. I har en aftale hver tirsdag og torsdag, og sådan er det bare. På den måde holder i fast og hjælper hinanden.

Opdater omgangskredsen

Når du er kommet godt i gang med din nye livsstil, skal du huske at prale lidt. Snak med venner, familie og kollegaer om det, så ved de at du er i gang med projekt ”ny livsstil”. Det gør dig stærkere, du får måske god feedback, ros og selvtilliden stiger. Dertil kan det også hjælpe på, at holde fast i de nye sunde vaner.

Du kan og bruge facebook eller andre sociale medier. På den måde, har alle en mulighed for at følge dig, og det giver igen plus på selvtillidskontoen.

Pludselig har du nogen du skal stå til regnskab overfor, men som også giver dig en masse ros. Det betyder meget for os mennesker, at der er nogle som vi skal vise os overfor, og nogle der skal se regnskabet. Vi er meget sociale, og flok dyr. Den måde vi opfører os på, give os en bestemt plads i flokken, og det er der bestemt ikke noget i vejen med. Så at du vil dele og fortælle viser bare, at du er menneskelig.

Gode råd

Planlægning, planlægning og planlægning. Det er så vigtigt, hvis man vil opnå noget så stort, som at omlægge sit liv og sine vaner. Planlæg og fastlæg alle dine nye vaner både med tid og sted. Skriv det hele i kalenderen. F.eks. træning mandag, onsdag og fredag kl. 16-17.30. På den måde ved du hvad du skal, og det bliver svære at gøre noget spontant. For at ændre livsstil handler om, at være struktureret, kunne planlægge, forberede og gentage.

Vær åben omkring dit projekt. Del det med alle dem, du synes der skal vide det, eller del det offentlig på facebook eller andre medier. Det giver vildt meget motivation til at fortsætte, fordi andre vil se din udvikling og kommentere på det. Ofte vil det kun være positive kommentarer, som er med til at styrke dig og dit selvværd.

Skriv ned hvad dit mål er, og følg det. Det er motivation til at nå det. Dertil er det også en god idé, at holde regnskab. Ved starten af projektet vejer- og måler du dig, og det gør du så en-eller to gange om måneden. På den måde kan du holde øje med din krops udvikling, og når kiloene rasler af, og centimeterne med. Det er motivation der basker.

Det kan også give god motivation til at forsætte, hvis du pludselig kan passe dit gamle tøj, eller hvis du oplever, at du har mere energi i løbet af dagen. Indsatsen viser dig, at det er det hele værd.

Til sidst er det vigtigt, at du ikke vælger at skære alle de dumme vaner væk med det samme. Ændre en ting ad gangen, og du vil opleve at det bliver nemmere og nemmere at slippe vanerne.