Privatforbruget stiger – Vi svinger dankortet til shopping igen!

Nu hvor vi er ved at nå ud af den økonomiske finanskrise, betyder det at vi igen kan svinge dankortet. Det er vi rigtig mange piger, som har glædet os til. Men det har også stor betydning for de danske modetøjsbutikker, som vil få en større omsætning. Vil de kunne følge med i presset fra de sultne forbrugere og skal de nu igen til at ændre deres taktik?

At den økonomiske krise er ved at nå sin ende, betyder en stor forandring for både forbrugerne og de mange danske virksomheder. Generelt betyder det, at der nu vil komme flere penge i spil mellem hænderne fra forbrugerne til producenterne. Spørgsmålet er bare, om de danske virksomheder vil kunne følge med i dette ræs, nu hvor danskerne langt om længe har penge. Her er der tale om mange sultne mennesker efter alt det de i lang tid gerne har villet ønske sig, men som de ikke har haft råd til i meget lang tid. Nu skal der shoppes på livet løs og det betyder ikke nødvendigvis nemme tider for virksomhederne eller gør det?

Danskerne handler på E-handel som aldrig før

I Danmark har E-handel vundet indpas som endnu en salgskanal. Dansk erhverv har estimeret E-handel til at udgøre cirka 69 mia. kr. i 2013 og dette tal vi nu stige som aldrig før. Dette skyldes, at vi nu ikke længere befinder os i en kriseramt tid og derfor kan vi igen bruge los af pengene.

Danskerne er nemlig ved at vænne sig til tanken om, at krisen er slut. Det er blandt andet en vurdering, som tydeligt ses af Nets, som afslører danskernes Dankort-forbrug i juni måned i 2014. Her er forbruget steget med 2,7 procent sammenlignet med juni sidste år.

Man kan tydeligt i flere danske virksomheder se, at privatforbruget stille og roligt er stigende og dermed i fremgang. Det er positive tegn også for de mange danske virksomheder, som nu kan se frem til langt mere arbejde, end hvad de har været vant til de seneste år.

At danskerne er blevet glad for E-handel kan skyldes, at de her har været heldige, at finde de billigste køb. Finanskrisen har nemlig ikke kun sat sine tydlige sørgelige spor. Den har samtidig været med til at gøre, at danskerne er blevet langt mere taktiske i deres daglige indkøb. Her gælder det alle store indkøb som små dagligdagskøb. På internettet er det nemlig mange gange muligt, at finde samme produkter til langt billigere beløb. Det skyldes, at blandt andet ekspeditionen her er sparret væk og der derfor kan skæres ned på det samlede beløb. Man betaler altså ikke her for en god service, som man vil kunne få i de fysiske butikker.

Servicen har helt klart været savnet, men ligesom virksomhederne har sparet penge på forskellige budgetområder, så har forbrugerne været nød til, at skære ned netop her, da det har været det nemmeste.

Nu får danskerne flere penge mellem hænderne og det vil måske også betyde, at de igen vil mænge sig i de forskellige fysiske butikker og igen prøve produktet og få en god service, før de gør det reelle køb. Det har virksomhederne stor glæde af. Det betyder nemlig mere arbejde i de fysiske butikker, når først de får fat i deres kunder igen.

Den danske online handel

Det at vi nu er ved at nå krisens mål, betyder ikke nødvendigvis, at det vil blive let for virksomhederne at sætte en større omsætning i gang. De danske forbrugere er sultne, det ved virksomhederne godt, men det kræver lidt snilde, for at kunne nå dem igen. Krisen har nemlig gjort danskerne meget kritiske og sparsommelige og desuden yderst taktiske.

At danskerne har været vant til, at handle på internettet har helt klart sat en stor stigning i E-handel, altså online handel. Mange af de fysiske butikker har måttet ty til andre metoder, for at kunne nå ud til forbrugerne og har derfor måttet oprette webshops, hvor kunderne befandt sig. Det har samtidig sat en stor efterspørgsel på søgemaskineoptimering, som er det der gør, at en virksomhed er synlig online.

Med den rigtige søgemaskineoptimering har den enkelte virksomhed nemlig mulighed for, at kunne komme øverst på Google søgemaskine og derved er det nemmere for forbrugerne, at finde netop det produkt eller den virksomhed, som de har været på udkig efter.

For de virksomheder, der har overlevet krisen, har det den betydning, at de måske har fundet en innovativ løsning, for at fange deres kunder og det er meget positivt. Nu skal de bare endnu engang til, at tænke i nye baner og fange kunderne endnu engang.

Fang kunderne med nettet

Dankortet er stadig den primære betalingsform og efter krisen, hvor danskerne har vendt snuden mod online handel. Her er virksomhederne stadig nød til, at bruge deres penge på denne front – nemlig søgemaskineoptimering på deres webshops. Forbrugerne skrifter ikke bare taktik fra den ene dag til den anden og selv dukker op i de fysiske butikker. Virksomhederne kan derfor ikke bare læne sig tilbage og vente på, at deres kunder vil dukke op. De skal igen tænke taktisk og fange kundernes opmærksomhed med nettet. De skal investere i endnu bedre søgeoptimering og reklame, nu hvor de rent faktisk har flere penge og gøre godt med og på den måde fange forbrugerne, der hvor de befinder sig. De fysiske butikker skal netop til at tænke endnu mere taktisk end de har gjort i krisetiden. Nu skal de igen kaste nettet og fange den fangst, som de så længe har været sultne efter.

Når virksomhederne igen har langt endnu mere arbejdskræft og endnu flere penge i søgemaskineoptimering på diverse webshops, så vil kunderne igen henvende sig i de fysiske butikker. Hermed vil hjulet måske igen dreje den rigtige vej for både forbrugerne og de fysiske butikker. Først når vi når dette punkt, kan vi betragte os som værende helt ude af den finansielle krise, da vil det nemlig atter en gang køre på skinner for os alle sammen, både forbrugerne og de mange danske virksomheder.