Sådan slipper du lettere igennem overgangsalderen, – uden hormonbehandling

Denne artikel indeholder reklamelinks

saadan-slipper-du-lettere-igennem-overgangsalderen-uden-hormonbehandling-703x336

Er du ramt af overgangsalderens symptomer, som bl.a. indebærer hedeture, blussende kinder, søvnløshed og humørsvingninger? Har du brug for hjælp til, hvordan du kommer lettere igennem livsfasen og reducerer dine gener, men uden at det involverer kunstige hormoner? Bare rolig, vi har i denne artikel listet 5 gode råd til, hvad du selv kan gøre for at mindske symptomerne og passe på dig selv ifm. overgangsalderen, hvilket bl.a. indbefatter yoga, sund føde og kosttilskuddet bidro til kvinder.

 

1: Spis dig i balance
Maden, du indtager ifm. overgangsalderen, har betydning for din hormonbalance, og du kan med den rigtige kost påvirke hormonbalancen i positiv retning. En af de fødevarer, som er specielt god at indtage, er fisk af den fede slags, som er rig på omega-3 fedtsyre, der har vist sig at virke mod humørsvingninger, hedeture samt tør hud, øjne og slimhinder. Sørg også for at vælg proteinrig kost, spis godt med grøntsager og ikke mindst bælgfrugter, da disse indeholder planteøstrogener, der lindrer de ulidelige hede- og svedeture, som typisk hører overgangsalderen til. Du kan desuden undgå at fremprovokere netop disse varme ture ved at begrænse mængden af bl.a. koffeinholdige drikke, alkohol og stærk mad. Det er dog individuelt fra kvinde til kvinde, om fødevarer som disse udløser hedeture, så prøv dig frem, men vær opmærksom!

 

2: Suppler med kosttilskud

saadan-slipper-du-lettere-igennem-overgangsalderen-uden-hormonbehandling-2-tekstbillede
Som supplement til den sunde kost kan du vælge at indtage kosttilskud, som består af både vitaminer og planteekstrakter, der lindrer flere gener ifm. overgangsalderen. Bidro til kvinder er et naturprodukt, der indeholder specielt udvalgte ingredienser, som tilsammen hjælper kvinder til et bedre velbefindende i denne livsfase. Planterne Rødkløver og Salvie, vitamin E og B6 samt magnesium er bl.a. med til at vedligeholde normale knogler og et normalt energistofskifte, mindske træthed og regulere hormonbalancen. Vil du sætte lidt ekstra gang i lindringsprocessen ved siden af den rigtige kost, så kan bidro til kvinder altså være en mulighed for dig.

 

3: Bevæg dig – gerne hver dag
Både muskel- og knoglemasse aftager i overgangsalderen, og det er derfor en god ide at holde gang i kroppen regelmæssigt og meget gerne dyrke en halv time motion om dagen bestående af både muskel-, kondition- og udholdenhedstræning. Desuden viser undersøgelser, at inaktivitet og overvægt kan gøre din overgangsalder værre, så der er ingen tvivl om rådet herfra: på med træningstøjet og styrk selv din krop og psyke.

 

4: Luk dine øjne i tilstrækkelig mange timer af døgnet

saadan-slipper-du-lettere-igennem-overgangsalderen-uden-hormonbehandling-tekstbillede
At få sin nattesøvn er blandt de vigtigste råd vi kan give dig. Det er dog lettere sagt end gjort, da netop søvnproblemer er et af kendetegnene ved overgangsalderen. Så hvad kan du gøre for at få bugt med en dårlig og trættende døgnrytme? Vi forslår, at du skriver den ned. Find din dagbog eller nærmere ”natbog” frem og noter dine erfaringer, fra du lægger dig til ro i sengen, og til du vågner næsten morgen. På denne måde har du mulighed for at identificere dine søvnproblemer og efterfølgende gå i krig med løsningsforslag til de konkrete problemer. Hvis årsagen eksempelvis er, at du vågner midt om natten pga. hedeture og ikke kan sove, fordi du koger af varme, så vil motion og kosttilskud være en potentiel løsning på din søvnudfordring, hvilket fører os tilbage til artiklens 2. og 3. råd.

 

5: Forkæl dig selv med massage eller zoneterapi
Gør noget godt for dig selv ind imellem. Behandlingsformer som massage og zoneterapi har en afstressende og beroligende effekt på krop og sind og kan medvirke til, at du har lettere ved at falde i søvn. Også yoga gavner din krop og ikke mindst dit nervesystems velbefindende. Dybe stræk- og vejrtrækningsøvelser er med til at løsne op i leddene og mindske den stivhed, der gradvist opstår med overgangsalderen som følge af at østrogenproduktionen hos kvinder falder. Personligt velvære kan altså også være godt givet ud, når man ønsker at passe på sig selv og reducere symptomerne i forbindelse med overgangsalderen.