Sådan taber du de overflødige Corona-kilo

Corona-kilo

På grund af COVID-19 har flere dele af Danmark været lukket ned for en periode, og nogle steder er fortsat nødsaget til at holde lukket for at forhindre spredning af Coronavirussen. Herunder er blandt andet fitnesscentrene nogle af dem, der fortsat må holde lukket lidt endnu. De lukkede fitnesscentre har blandt andet medført, at mange ikke har været så aktive, som de måske plejer at være, fordi de ikke har haft mulighed for at kunne komme ned og træne, som de plejer.

I forbindelse med at flere dele af Danmark har været lukket ned, er der også mange, der har været hjemsendt eller arbejdet hjemmefra. Det har for mange betydet, at de daglige rutiner og vaner har været sat på pause, og meget af tiden er blevet brugt på at ligge i sofaen og se Netflix og spise slik og chips.

Det lave aktivitetsniveau og fristen til at snacke i sofaen eller på hjemmekontoret og tjekke køleskabet flere gange dagligt begynder dog nu for mange at vise sig i form af de berygtede Corona-kilo. Er du også en af dem, der har fået lidt ekstra på sidebenene de sidste par måneder? Så kan du her få gode råd til, hvordan du tager kampen op og slipper af med dine Corona-kilo.

Kom ud i naturen

Hjernen har brug for luft, og din krop har brug for, at du holder dig fysisk aktiv. Sørg derfor for at løbe eller gå en tur i naturen hver dag. En god regel er at sørge for at gå 10.000 skridt om dagen, men er det svært at finde motivationen til at nå op på så mange skridt kan en mindre gåtur også gøre det. Det vigtige er, at du kommer ud og får rørt dig. Prøv desuden også at gøre det til en vane at gå eller løbe en tur, inden du starter dagen, da det kan give dig mere energi til resten af dagen.

Træn hjemme i stuen

kvinde-laver-hjemmetraening

Når nu fitnesscentrene holder lukket, må du træne derhjemme i stedet. På nettet kan du finde flere forskellige hjemmetræningsvideoer, der kan hjælpe dig med, hvordan du skal træne derhjemme på forskellige måder. Sørg for at træn et par gange om ugen, men det behøver ikke være i lang tid – lidt har også ret. Er du i tvivl om, hvilken type træning du skal gå i gang med, kan det være en idé bare at prøve dig frem for at finde ud af, hvad der fungerer og virker for dig.

Gør forskel på hverdag og weekend

Er du fortsat hjemsendt fra arbejdet, er det en god idé at prøve at opretholde lidt struktur i hverdagen og gøre dagen så normal som overhovedet muligt. Det vil sige, at du så vidt muligt bør prøve at adskille og gøre forskel på hverdag og weekend ved at spise sundt i hverdagene og gemme slik, chips og vin til weekenden.

Undgå at snacke for meget

Går du hjemme, eller arbejder du hjemmefra er det en god idé at lade være med at snacke for meget. Særligt de dage, hvor du ikke er særligt fysisk aktiv, bør du undgå at spise små snacks indimellem måltiderne. Selvom det er sunde snacks, er det stadigvæk ekstra måltider, som du reelt set ikke har brug for, hvis du spiser sunde og næringsrige hovedmåltider, og du ikke bevæger dig særlig meget i løbet af dagen. Mærk i stedet efter, hvor sulten du er, og spis kun når du er sulten.

Få hjælp til dit vægttab

Døjer du meget med overflødige kilo kan det desuden være en idé at få professionel hjælp. Selvom meget fortsat har lukket findes der stadig mange onlinecamper, som du kan tilmelde dig og deltage i for at få hjælp til dit vægttab. Der kan desuden også være hjælp at hente til dit vægttab på apoteket online. Her kan du både finde badevægte, skridttællere, kosttilskud og lægemidler, der alle kan hjælpe dig med at opnå dit ønskede vægttab.

Husk at du ikke er alene

Denne Coronatid bringer mange usikkerheder med sig, og mange føler sig usikre, fortvivlede eller bange for, hvad fremtiden mon bringer. Denne usikkerhed sætter kroppen i beredskab og derfor snacker og spiser vi mere usundt end vi plejer. Det er helt normalt, og rigtig mange oplever, at de tager et par kilo på i disse Coronatider. Husk derfor også, at du ikke er alene. Mange andre er i præcis samme båd som dig.