Sådan tjekker og holder du øje med din sundhed

sundhed

Der er gennem de senere år kommet et større fokus på sundhed. Det er ikke længere nok bare at se slank og sund ud, man skal også være sund ved at dyrke den sunde livsstil til det yderste med masser af grøntsager og motion.

De fleste har en nogenlunde idé om, hvor sunde de er i forhold til, hvor sund kost de spiser, og hvor meget motion de dyrker. Men er du i tvivl om, hvor sund du egentlig er, eller ønsker du at få en sundere livsstil, kan det være en god idé at holde lidt ekstra øje med de forskellige faktorer, der spiller ind for din sundhed.

Hold øje med din kost og træning

En af de væsentligste og mest afgørende faktorer for en sund livsstil er kosten. Måske tænker du, at du spiser overvejende sundt, men glemmer at der faktisk også lige sniger sig nogle stykker kage og nogle glas vin ind i dit ugentlige kostindtag. Her kan det derfor være gavnligt at benytte en livsstilapp, hvor du kan følge med i, hvad du rent faktisk spiser i løbet af en dag og i løbet af en uge.

En populær sundheds- og livsstilapp er den, der hedder Lifesum, som hjælper dig med at oprette en plan på baggrund af dine mål for en sundere livsstil. Appen indeholder desuden en kostdagbog, hvor du kan indføre dine daglige måltider og på den måde holde styr på, hvad du spiser, og hvor sundt det du indtager er. Appen har samtidig også en træningsdagbog, hvor du kan tilføje din daglige træning og dermed også tracke, hvor meget motion du får, og om du er tilstrækkeligt fysisk aktiv.

Få målt dit blodtryk

blodtryksmaaling

Din livsstil har i høj grad indflydelse på din sundhed og dermed også dit blodtryk. Har du et for højt blodtryk, kan det medføre en øget risiko for at få hjerte-kar-sygdomme, blodpropper, nyre- og hjertesvigt samt mange andre livstruende sygdomme. Blodtrykket spiller derfor også en rolle i forbindelse med din generelle sundhed, og det kan derfor også være gavnligt at holde lidt ekstra øje med dit blodtryk for at sikre, at det ikke er for højt.

Til at måle dit blodtryk kan du bruge et blodtryksapparat til hjemmebrug eller få tjekket dit blodtryk hos lægen. Omron laver blandt andet blodtryksapparater, som kan bruges til at måle dit blodtryk, og som er beregnet til at bruge derhjemme. Omron laver dog også mange andre måleapparater, der kan være gavnlige, hvis du ønsker en sundere livsstil, herunder blandt andet fedtprocentmålere og skridttællere.

Beregn din BMI og fedtprocent

Nogle andre faktorer, der kan være relevante at holde øje med i forbindelse med din sundhed er BMI og fedtprocent. BMI er sammenhængen mellem højde og vægt og er det tal, du får ved at dividere din kropsvægt i kg med din højde gange højde målt i meter. Dit BMI kan give dig et fingerpeg om, hvorvidt du vejer for meget, for lidt eller lige tilpas i forhold til din højde og kan dermed bruges som en form for rettesnor. Dit BMI bør dog aldrig stå alene, men kan give et fingerpeg i forhold til din sundhed.

Ligesom dit BMI, kan din fedtprocent også være relevant at kigge på i forhold til din sundhed. Dog skal du være opmærksom på, at en lav fedtprocent ikke er ensbetydende med en sund fedtprocent. For kvinder bør en normal sund fedtprocent ligge mellem 21-36%, mens en normal sund fedtprocent hos mænd bør ligge mellem 8-25%. Din fedtprocent kan dermed også være en god indikator på din sundhed, men er ligesom din BMI ikke endegyldig.