Sæt gang i forbrændingen

Det kan være svært at tabe sig, især hvis man lever en travl hverdag, hvor der ikke er meget overskud til madlavning, motion og andet sundhed. Du er ikke alene, for rigtig mange mennesker kæmper med det samme problem. Heldigvis er der hjælp at hente, for der findes mange slankekure, kickstarter og gode råd til generelt at kunne tabe sig.

Det handler nemlig ikke altid om motion. Det handler om kost og din psyke. Vil man tabe sig, er man nødt til at blive enig med sig selv om, at det er en god idé, og man vil kæmpe for det. Man skal ligge hele sit liv ind i projektet og sørge for, at der nogen der støtter dig.

Ofte ender det ikke lykkeligt at gå på kur. Man kan sagtens tabe en masse kilo, men så snart kurren er ovre, falder man tilbage, og så står man det samme sted som man startede. Det er ikke særlig motiverende at tage på igen, og derfor skal man huske på, at det hele ikke handler om slankekurrer.

Motion,-Sæt-gang-i-forbrændingen--intext_1Ændre livsstil

Hvis man vil kunne holde et vægttab, så er man som regel nødt til, at lave hele sin livsstil om. ”Man bliver, hvad man spiser”, er et ordsprog vi hører tit, men er også et ordsprog vi alle kan nikke genkendende til. I hvert fald hvis man har problemer med overvægt.

Men hvorfor spiser vi det vi ikke må spise? Hovedet er godt klar over det, men en helt anden ting er, hvad man egentlig gør. Det er psyken vi snakker om.

Har du styr på dit liv og er humøret godt? Kan du klare presset, og er du klar til at blive sund? Det er spørgsmål man bør stille sig selv, inden man træder ud i projektet. For kan man ikke klare det, så bliver det et stort negativt og ulykkeligt forløb.

Selvfølgelig er et vægttab ikke lutter og lagkage, men man kan gøre sit bedste, for at nå sine mål. Det kræver styrke, vilje og gå på mod.

Motion,-Sæt-gang-i-forbrændingen--intext_2Sådan øger du din forbrænding

Disse ting virker helt sikkert, når du skal smide nogle kilo, og have forbrændingen sat op.

Styrketræning er noget af det bedste. Her får man rørt musklerne og givet alt hvad man har i sig. Forbrændingen bliver øget, når man pumper jern og den varer også i et godt stykke tid efter træningen. Få gerne lavet er styrkeprogram, så du får styrket alle muskler, knogler og led. Det giver en bedre intens træning, som giver en bedre og højere forbrænding.

Søvn er meget vigtigt for kroppen, også hvis man skal have en bedre forbrænding. Har man sovet dårligt bare en nat vil det påvirke forbrændingen. Man skal sove nok og man skal sove godt. Sover du de anbefalende timer (7-8) pr. nat, så har du sikret en bedre forbrænding. De mange timers søvn gør også, at man er mindre sulten dagen efter.

Proteiner er godt for kroppens nedbrydningssystem. De skal nemlig bruge flere kræfter på at fordøje proteinerne, og det sætter igen gang i forbrændingen. Det er f.eks. kylling og fisk, som kroppen bruger længere tid på at omsætte, og det giver point til forbrændingen.

Madvarer der giver point

Motion,-Sæt-gang-i-forbrændingen--intext_4Mad kan være godt for din forbrænding, det gælder bare om at spise det rigtige. Her kommer et udkast af madvarer, som gavner- og sætter gang i forbrændingen.

Æg er rig på protein, lægger godt i maven og sikre at du ikke spiser for meget. Dertil kan æg stabilisere dit blodsukker, så du ikke får lyst til usunde ting.

Bønner nedsætter også appetitten. Det gør de fordi, de indeholder et meget naturligt fordøjelseshormon.

Salat er rimelig kaloriefattig, og en stor portion salat og meget lidt hovedmåltid kan snyde din hjerne til at tro, du har spise meget mere end du har, fordi det mætter og fylder godt på tallerken.

Pærer indeholder virkelig mange fibre, flere end nogen anden frugt. Når der er mange fibre i maden bliver man nemmere mæt, eller man mærker mæthedsfornemmelsen hurtigere. Pæren giver også et stabilt blodsukker.

Citrusfrugter har et stort indhold af C-vitaminer. Det er et vitamin som virker fedtforbrændende.

Bær og æbler indeholder et stof, det begrænser mængden af fedt, der kommer ud til cellerne, og stoffet hedder pectin. Det hele skyldes, at frugterne har nogle gode vandbindende egenskaber.

Suppe er igen en snyder for hjernen, men den virker. Suppe virke nemlig mættende, og man tror derfor hurtigt, at maven er fyld op.

Magret kød er altid godt og indeholder en syre der hedder leucin. Denne syre hjælper musklerne med at forblive opretholdte, så de kan forbrænde flere kalorier.

Umættede fedtsyre generelt er gode for forbrændingen. Det finder man bl.a. i olivenolie. Fedtsyren for automatisk kroppen til at forbrænde flere kalorier.

Kanel kan også stabilisere blodsukkeret, kan sænke kolesteroltallet og kan dermed øge forbrændingen.

Motion,-Sæt-gang-i-forbrændingen--intext_3Nødder bare 80 gram om dagen, vil få dig til at spise mindre ved alle måltider, og giver dermed et bedre stofskifte og øger derved forbrændingen.

Morgenmad er den vigtigste start- og måltid på dagen. Sørg for at spise noget, som indeholder mange fibre og gerne sammen med nogle fedtfattige mejeriprodukter. De har et højt indhold af kalcuim og protein. Det øger chancen for vægttab og sørger for, at din muskelmasse forbliver god.

Bananer indeholder også meget kalcium, som regulere vandbalancen i kroppen og som øger stofskiftet.

Ingefær skulle være rigtigt sundt, fordi det afgifter kroppen og øger stofskiftet. Dertil er det meget godt for immunforsvaret.

Der findes altså mange muligheder, hvis man ønsker en bedre forbrænding, og en hurtigere mæthedsfornemmelse. Find nogle opskrifter hvor disse indgår i, og hele familien vil kunne være med, for det skader ikke nogen, at få gang i systemet og spise mindre men sundere.