Søvnmangel er skadeligt!

”Jeg kan sove, når jeg bliver gammel”

Mange mennesker, alt for mange mennesker, lever efter dette princip. Dog er søvn virkelig nødvendigt for dig og din krop. Får du mindre end 6 timers søvn hver nat, kan du gå hen og dø af det. Det hårdt sagt, men med en meget lille mængde søvn øger man risikoen for at dø tidligere. Kroppen har i gennemsnit brug for mellem 7 og 8 timers søvn. Lyt til din krop, du kan få varige men af søvnmangel.

Vi har travlt, og skal nå mange flere ting, end hvad der er tid til. For mange betyder det, at der skal løbes lidt hurtigere, så man får det hele med. Men det betyder også, at der bliver sparet på søvnen. Er nattesøvnen den du spare væk frem for andre ting? Så skal du nok få øjnene op, og se på hvad dit søvnbehov egentlig er, og om du har det godt. Din krop har brug for at stresse af efter en hverdag, hvor der er tryk på.

Søvnunderskud

Har du travlt, og synes du ikke 24 timer i døgnet er nok? Så skal du sætte dig ned, og finde ud af, hvad der kan skæres væk fra kalenderen. Søvn er meget vigtigere end du tror, og det er ikke for sjov, når lægen anbefaler 7-8 timers søvn hver nat. Der findes en dybere mening med det, for det kan være direkte farligt, at være i søvnmangel i en længere periode. Det kan bl.a. resultere sundhedsproblemer som diabetes 2, overvægt, hjertekar sygesomme, forhøjet blodtryk, forkortet livslængde og depressioner.

Alle disse sundhedsproblemer kommer, fordi søvnmangel udløser hormoner, som maksimere muligheden for stress, blodtrykket og hvilepulsen.

Lider du af søvnmangel i en længere periode, påvirker det også hjernen, og muligheden for at få sygdommen Alzheimers bliver forstærket. Det sker fordi, vores hjerne producere et biprodukt, der hedder amyloid-beta. Det er et af de mange affaldsstoffer, der dannes i hjernen i løbet af dagen, når kroppen omsætter energi. Dette affaldsstof bliver fjernet meget hurtigere, mens du sover i forhold til når du er vågen.
Ved mennesker med Alzheimers, som medfører demens, findes amyloid-beta mellem hjernecellerne, i stedet for at blive fjernet som normalt.

Det er altså bevidst, at hvis man forringer søvnkvaliteten eller længden af søvn, så finder man mere amyloid-beta i hjernen. Søvnmangel kan fremskynde sygdommen, på personer som allerede er ved, at udvikle symptomer på sygdommen.

Søvnkvalitet

Ikke nok med at mængden af søvn skal være i orden, også måden du sover på skal være god. Mange mennesker falder i søvn på den måde, som de ligger bedst på. Nogle på maven, andre på ryggen, og dem som ligger på siden. Faktisk viser det sig, at det er sundest, at ligge sig til at sove på siden.

Din sove stilling gør noget godt for dig, dit helbred og din krop. Når vi sover, er støttecellerne med til at udskille affaldsstoffer i hjernen, som sænker risikoen for sundhedssygedomme og Alzheimers. Der er dog flest fordele ved at sove på siden, for netop her udskiller hjernen flest affaldsstoffer.

Døjer du med at du selv eller din partner snorker, og derfor heller ikke kan sove når du endelig giver dig tid. Så kan problemet løses ganske nemt. Der findes nemlig både hørepropper og næseplastre. Du kan altså vælge at lade problemet være et problem, eller løse det ved hjælpemidler som førnævnte eller blive opereret for det.