Sommerens kalorier truer os hvert år

Denne artikel indeholder reklamelinks

Det kan være svært at komme igennem sommeren med en sund og tilfreds sjæl. Der er utroligt mange fristelser, men det betyder ikke nødvendigvis, at vi bør holde os helt fra fristelserne, bare fordi vi ønsker at leve sundere.

Her er en god og tilpas guide til, hvordan du kommer bedst muligt igennem sommerens mange fristelser, uden at du behøver at undvære alt for meget af den gode mad og drikkelse.

Grillsæsonen kan være en hård nød at knække

Netop grillsæsonen er noget af det vi alle sammen glæder os mest til, når vi endelig får sommerfri. De lange sommeraftener på tarassen sammen med familien eller vennerne, kan trække tænder ud for den dansker, som ønsker at gå den sunde vej. Det kan være utrolig svært at komme uden om alle kalorierne her. Men der er dog stadig råd at hente.

Man kan sige, at hvis man ønsker at leve sundt, og hvis man endda ønsker at tabe sig, bør man ikke spise disse fristelser, men det kan jo være svært og så er det godt, at have et par gode tricks i ærmet.

Alkohol og kød

Specielt er det alkoholen og kødet vi lader os friste af. Grillpølser indeholder både protein og fedt, som vi bør være opmærksomme på. Generelt siger man, at en grillpølse må indeholde 14g protein og et fedt indhold på under 12g. Hvis man følger den tommelfingerregel, så er man godt med på sundhedsvognen, så har man nemlig en god pølse, som ikke feder alt for meget.

I stedet for at spise sig mæt i rødt kød, bør man i stedet finde kyllingepølserne eller fisken frem fra køledisken, det smager også super lækkert på grillen og feder slet ikke nær så meget.

Rødvin og hvidvin er bestemt ikke sundt. Øl er heller ikke sundt, men indeholder halvt så mange kalorier, som vinen. Det vil sige at du i stedet for at drikke vin, bør drikke øl. Udover at øl er en drikkevare, så giver den også en hvis mæthedsfornemmelse i maven, hvilket betyder at du muligvis ikke spiser lige så meget mad, som hvis bare du drak vin til maden.

Kartoffelsalat og hvidløgsflute

Kartoffelsalaten er utrolig farligt, hvad angår kalorier. Det er praktisk talt umuligt, at finde en sund kartoffelsalat. Derfor er det en langt bedre idé, at lave en selv. Man kan eksempelvis lave en kartoffelsalat af skyr i stedet for cremefraiche. Hertil tilsætter man en helt masse lækre krydderurter. Man bør også lade skralden være på kartoflerne, så man beholder vitaminerne i denne grøntsag.

Hvidløgsflutet er noget, alle danskere elsker. Men det er desværre også en utrolig sundhedsdræber. Man bør slet ikke købe et færdiglavet hvidløgsflute, men i stedet lave et selv. Man kan købe et groft flute og selv hjemmerøre smørret. På den måde kan du selv bedømme, hvor meget smør du putter på.

Koldskål

Når man kigger på sommerens desserter er der et utal af dem. Den mest anvendte er is og dernæst koldskål. Koldskål er ikke en sundhedsdræber i sig selv og man bør faktisk vælge koldskålen frem for isen. Det er kammerjunkerne, som man putter ovenpå, som er en småkage, der er sundhedsdræberen. De er fyldte med kalorier og feder rigtig meget. Hvis ikke man kan undvære koldskålen, så bør man i stedet for at spise kammerjunker til, tilsætter nødder eller lidt bær. Det er ikke helt det sammen, men det er langt sundere og det smager rigtig lækkert.