Spiser du også meget sukker?

Sukker smager godt, meget sukker smager endnu bedre. Desværre er det bare sådan, at sukker slet ikke er godt for dig og din krop, i hvert fald ikke i store mængder. Det er svært helt at undgå sukker, da det findes i næsten alt, men kan og vil man gøre en indsats for, at skære ned er det en god idé.

Vi, danskere, er slemme til at spise slik og søde sager. Faktisk spiser vi i gennemsnit 8 kilo kulørt slik om året. Vi er den 2. mest slikspisende folkefærd i verden, hvor kun Findland kan slå os. Også selvom at vi ved, at slik ikke kan sammenlignes med grønsager.

HyggeSukker--intext-(1)

I Danmark bruger vi meget ordet ”hygge”. Der er ingen andre end normændene, der ved hvad det ord betyder, for der er ikke andre, der bruger det.

Hygge bruges i flere sammenhæng bl.a. som substantiv, noget med følelser, en stemning og en handling. Man anvender det også i sammensætninger, f.eks. julehygge.  Hygge kan også bruges som verbum – ”Skal vi hygge os i aften? ” og som adjektiv – ”En lille, hyggelig have”. Ordet hygge bruges altså i sammenhæng med noget rart, trygt, afslappet og genkendeligt. Ofte er det lig med god mad, film, slik, chips, popcorn, en flaske vin og et par søde venner.

Vi synder for meget

Otte kilo slik om året for en gennemsnitlig dansker, det er ret meget og meget mere end de spiser i det fedme ramte USA. Vi spiser og drikker for meget med sukker i, hvilket øger risikoen for bl.a. overvægt, forhøjet blodtryk – og kolesterol.

Der findes god sukker og ond sukker. God sukker, er en moderat mængde af sukker, som ikke ødelægger din krop, men som er nødvendig for dig og din hver dag. Ond sukker, er for meget sukker, som får dit humør til at svinge, give dig lykke – men kun kort varigt, kontrollen forsvinder og din vægt stiger. Sukker--intext-(2)

Det kan blive en ond cirkel, hvor du føler dig glad, når din sukker trang er stillet, men kort efter skal du have mere sukker for at holde dig oppe. Du mister kontrollen når du ender i denne situation, for du lover dig selv at stoppe, men trangen får dig til at falde i fælden igen. Dertil forveksler din krop pludselig sukker med mad, og du vil føle sult hele tiden, hvorefter din fedtmængde vil vokse.

Der findes mange gode alternativer til slik, hvis man absolut skal have noget i munden. Det er bl.a. en god idé, at spise frugt i stedet for. I frugt findes der også sukker, frugtsukker, men dette er sundere end slik. Find noget der ligner og smager af slik, men som ikke indeholder den samme mængde sukker.

Lær at kende din sukker grænse. Dansker spiser meget slik og drikker meget væske med sukker i, og det bliver til mere end 100 gram sukker om dagen, bare fra slik og væsker. Det er dobbelt så meget, som kroppen har brug for og godt af. En gennemsnits kvinde bør max. indtage 55 gram sukker fra slik og væske om dagen.

Er du afhængig af sukker?

Mange er nok i tvivl om, om de egentlig har et overforbrug. Afhængig er en frygtelig ting, især fordi det ikke er godt for kroppen. Hvis du svare ja til flere af de kommende spørgsmål, så har du sandsynligvis et sukkerforbrug, som du bør skære ned på.

  • Du ser en skål med slik eller andet guf på, og du kan ikke lade den være. Den skal tømmes!
  • Dit humør daler og du får hovedpine, når ikke du har fået sukker.
  • Du forsøger at stoppe dit forbrug, men det modsatte sker, og forbruget stiger.
  • Du spiser søde sager, når du er ked af det eller når du er stresset.
  • Du har slik med dig overalt, og dit lager bliver aldrig tomt.

Er de fleste svar ”ja”, så har du nu erkendt at du har et problem med sukker, og måske vidste du det i forvejen. Det kan være en god idé, at føre en dagbog over det sukker du indtager i løbet af dagen. På den måde kan du hurtigt se, hvor meget du spiser, og det kan virke voldsomt. Er den god nok, så tag ansvar, og sig det gerne højt ”Jeg er sukkerholiker”.

Vil du gerne skære ned, så fjern sukkeret. Er det ikke til syne og lige ved hånden, så er lysten også mindre. Tøm skabe og skuffer for de søde sager, så lokker de heller ikke længere. Man bliver ikke fristet på samme måde.

Spis nogle ordenlige hovedmåltider, som ikke kun består af kulhydrater. Gå efter de fødevarer som giver dig energi og som stabilisere dit blodsukker. På den måde kommer din krop i balance, og du vil ikke have lyst til alt det usunde. Og så lær at takke nej, også selvom det frister.