Stoler du på anmeldelser online?

Sidder du og kigger på nye sko på en webshop, ser du sikkert anmeldelser af både skoene og butikken.

Og hvis du lige Googler butikkens navn, ender du måske på den danske virksomhed Trustpilot, hvor butikkens brugere i flere år har haft mulighed for at skrive anmeldelser af butikken.

Spørgsmålet er bare: Er dette faktisk anmeldelser, du kan stole på, eller er det falsk det hele?

Danske virksomheder bruger mange penge på at være synlige på nettet, når du søger efter deres ydelser. Og med anmeldelser er det muligt at øge sandsynligheden for at du køber ind på deres side, da anmeldelser af gode grunde etablerer troværdighed. Problemet er bare, at det er for nemt at lave falske anmeldelser.

Det har især Trustpilot tidligere været anklaget for at være dårlige til at dæmme op for de falske anmeldelser. Især for de virksomheder, der betalte for at bruge Trustpilot. Men også helt almindelige webshops er dårlige til det, og det ønsker Forbrugerombudsmanden Henrik Øe nu at sætte fokus på.

Tjek butikken grundigt

Du har meget ringe muligheder for at se, om en given anmeldelse er falsk eller ej.

Trustpilot giver en bedre indikator end butikkens egne, da folk på Trustpilot ofte har skrevet flere anmeldelser og ladet sig verificere ved hjælp af Facebook.

Men anmeldelser i det hele taget bør ikke bruges som eneste troværdighedsskabende element. Sæt virksomhedens synlighed på nettet på prøve og gå på Google for at søge på butikkens navn i stedet.

Når du har gjort dette, så brug tre minutter på at læse de første par siders resultater om virksomheden. Hvis virksomheden har været omtalt negativt tidligere, vil du her kunne se det. Det er ikke altid til at finde dårlig omtale på første side, så tag også de næste par sider til hjælp.

Inden for feltet søgemaskineoptimering, en del af det at skabe synlighed på nettet for danske virksomheder, lyder en joke, at det bedste sted at gemme et lig er på side 2 af Google. Ingen kigger der. Så hvis der er noget snavs at finde på butikken, så du bør overveje at handle et andet sted, er det også på side 2, du finder det.

Anmeld selv

Anmeldelser har altid – og vil altid være – en god kilde til os forbrugeren i forhold til at bestemme, hvor vi vil lægge vores penge.

Men det kræver, at du ikke alene læser anmeldelser, men at du også selv bidrager med samme.

Gør det derfor gerne til en vane at anmelde butikker med dine oplevelser med dem. Både de gode oplevelser og de dårlige oplevelser.

Du hjælper andre medshoppende videre til de gode butikker, og hvis du har haft en dårlig oplevelse kan du være heldig at butikken gerne vil rette op på den, når først du sætter fokus på problemet med din anmeldelse.

Og så gør du de virksomheder, der leverer en god oplevelse en stor tjeneste ved at skrive en anmeldelse af dem – det hjælper dem nemlig til at blive mere synlige på nettet, så også andre får den gode oplevelse.