Tid til aktiv ferie – hvordan undgår du skader?

Denne artikel indeholder reklamelinks

undgaa-skiskader-top

Vinterferien ligger lige foran os, og det er en tid, hvor mange holder ferie. Er du en af de mange danskere, som vælger at holde ferie omkring uge 7, så har du sikkert gjort dig nogle tanker omkring, hvad der skal ske i din ferie.

Vinterferien ligger ikke i den samme uge i hele landet, men de fleste skoler holder lukket i uge 8. Uanset hvornår du har vinterferie, så er den lige forude – har du planlagt din vinterferie?

Ferie er ofte lig med kvalitets tid med familie og venner, og ferien bliver ofte planlagt i god tid, så virksomhederne har styr på deres ansatte. Dog er der også nogle, især selvstændige som sagtens kan tage sig den frihed at holde ferie, selvom det ikke var planlagt i god tid.

Vinterens muligheder

undgaa-skiskader-1Vinterferien er en forholdsvis ny ferie, som først trådte i kraft i slutningen af 80’erne, starten af 90’erne. Egentlig startede trenden med at tage på ferie sidst i januar og starten af februar helt tilbage i 70’erne. Her blev det et hit at rejse, og flere mente at der var for langt mellem juleferien og påskeferien. Derfor besluttede flere danskere at tage på ferie, og børnene blev taget ud af skolerne.

Det blev pludselig for meget, og derfor valgte man at indføre en vinterferie, så flere ville benytte denne uge til at tage på ferie i – også gik børnene ikke glip af undervisningen.

Det var og er stadig skiferien der bliver planlagt i og omkring uge 7. Det er et stort hit, og rigtig mange danskere tager enten til norden eller til alperne i syden, for at stå på ski og holde aktiv ferie.

Ligegyldigt hvilken form for ferie du tager på, skal du huske at forbedrede dig godt inden du tager af sted. Det kan være i form af træning til den aktive ferie, opdatere førstehjælpskassen og købe rigeligt med solcreme.

Aktiv ferie – færre ømheder

Skiferie er en aktiv ferie og det er sundt for alle sjæle. Dog skal man huske på, ligesom ved andre motion og sports former, at kroppen har brug for at blive træning inden sådan en ferie, hvor man skal være aktiv og bruge hele kroppen flere dage i træk.

Om du har stået på ski mange gange eller om det er din første tur, så skal kroppens forberedes. Der er selvfølgelig fordele ved at have stået på ski før, da du kan gå uden om skiskolen og alt det hårde arbejde ved at lære at stå på ski. Men det betyder ikke, at du ikke skal træne inden du tager af sted.

Kondition- og styrketræning er vigtigt inden du tager af sted, netop fordi kroppen har brug for at forberede sig på en hård uge på ski. Ved at træne inden, vil du også opleve at få mere ud af din skiferie, da skader og ømme ben ikke bliver en del af din tur – i hvert fald ikke grundet dårlig styrke og kondition.

Forberedelse og ingen skader

undgaa-skiskader-2God kondition og stærke muskler kan mindske risikoen for skiskader. De fleste kvinder får skader i knæene, og det skyldes ofte at lårmusklerne ikke er trænet inden ferien. Så husk at være i form, til din ferie.

Der er mange gode råd man skal tage til sig, når man skal på skiferie. Det er altid en god idé, at få rigeligt med søvn, og undgå alkohol hvis man skal stå meget på ski. Træthed og alkohol er ikke en god kombination, og slet ikke med mange mennesker på pisterne. Mange får skiskader, fordi de kører ind i hinanden, derfor skal man tilpasse farten, tage hensyn til andre og være opmærksom hele tiden. Det kræver en frisk og udhvilet krop og hjerne, som ikke er præget af tømmermænd.

Husk altid skihjelm, og sørg for at dit udstyr er god kvalitet. Klæd dig ordenligt på, så du ikke bliver kold, når du skal op på pisterne med liftene. Ellers er det bare at bruge sin sunde fornuft, også have en god rejseforsikring med i tasken.

Rigtig god skiferie.