Vind over din sukkertrang

Fadet med kagerne står lige foran dig, men du har sat dig for, at en enkelt måtte være nok til dig. Men hvad nu – de står stiger på dig, og snakker nærmest til dig ”tag mig – tag mig – tag mig”, og uden du lægger mærke til det, sidder du med endnu en kage i munden.

Du har svært ved at lade være, og bliver bare ved og ved og ved indtil der ikke er flere tilbage. Men er det i virkeligheden så svært, at sige nej tak eller stop? I denne artikel kan du læse om, hvordan du får mere kontrol over det du spiser.

saadan-faar-du-styr-paa-den-soede-tand-intext_1Forskel på mennesker

Heldigvis er der forskel på os mennesker. Nogle har et afslappet og meget normalt forhold til søde sager, og han sagtens håndtere et fad med kager eller slik, hvorimod andre slet ikke kan styre sig. Men det er kun de færreste mennesker, der har styr på deres sukkertrang. De fleste mennesker lader den del af hjernen, som står for det impulse overtage, når der kommer søde sager på bordet. Den fornuftige del af hjernen slås fra, fordi lysten til søde sager overdøver den.

Hvis man sammenligner mennesker med dyr, har vi en fornuftshjerne. Med den kan vi planlægge, sætte mål, skabe værdier eller forudsige noget ud i fremtiden. Dyrene er styret af en konstant lyst – men vi kan sagtens have lyst til noget nu og gøre det, mens vi samtidig ved, at vi fortryder det vi lige gjorde i fremtiden.

Derfor kan mennesker sagtens træne den fornuftige del af hjernen op, så den kommer til at fungere som en bremse. Bremsen skal virke, så vi ikke bare spiser alle kagerne på fadet.

1. Skridt

Lav aldrig forbud mod at spise usundt, for det er bestemt ikke vejen frem. Du tænker sikkert, at det er nemmest at lade være at spise usundt, hvis der ikke er noget usundt på bordet eller i hjemmet, men sådan er det ikke. Det handler om din hjerne – den forstår ikke alting, og har du trang til sukker, og ikke kan styre den mængde du indtager, skal du lade være med at tænke på alt det du ikke må spise. For hjernen forstår ikke – ikke.

Du tænker på chokolade, men denne gang at du ikke må spise det. Det kan du styre så længe chokoladen ikke er i nærheden, men når den står der kommer du sikkert til at spise den alligevel. Hvorfor? Fordi din hjernes impulse del tager over, og du ”giver op”.

Små mængder og tilladelser

saadan-faar-du-styr-paa-den-soede-tand-intext_2Du ved godt, hvad der er usundt og hvad du ikke ”må” spise. Prøver du at stoppe med at spise det hele på en gang bliver det for uoverskueligt, og derfor går kuren tit og ofte i vasken. Lad i stedet for dig selv få lov til det hele, men kun i små mængder.

Sørg altid for at nyde dit chokolade, din sodavand eller hvad du har givet dig selv lov til – på den måde vil du kunne styre dit forbrug. Måske skal du købe noget af højere kvalitet, også ikke i store pakker eller mængder.

Der hjemme skal du ikke have et ”slik skab- eller skuffe”, for så er det for nemt at blive fristet. Gå også gerne udenom- eller luk øjnene når du er ude og handle. Impuls køb er farlige, og butikkerne gør det bevidst for at snyde os.

Planlæg

Hvis du ved, at du skal til et arrangement eller hjem til mor at spise, så planlæg det i forvejen, så du ved hvad du har lov til. Spis eventuelt lidt mindre til andre måltider, så du har mere frihed til at spise mere til arrangementet.

Planlægning er generelt godt, om det er mad eller dagligdagen.

Gode råd til selvkontrol

  1. Ingen forbud – spis med måde
  2. Drop alt om slik skab eller skuffe
  3. Planlæg dit forbrug
  4. Skriv alt ned – indtagelse
  5. Skriv tanker om slik eller andet sødt ned
  6. Nyd den mængde du må få – evt. god kvalitet
  7. Køb kun det du må indtage pr. dag